ارتباط غذاهای فوق فرآوری شده با خطر مرگ زودهنگام تایید شد

ارتباط غذاهای فوق فرآوری شده با خطر مرگ زودهنگام تایید شد

غذاهای فوق فرآوری شده حاوی مواد نگهدارنده در برابر کپک یا باکتری، رنگ مصنوعی، امولسیفایرها برای جلوگیری از جداسازی شکر، نمک و چربی های اضافه شده یا تغییر یافته هستند. این مواد معمولا در محصولات خوراکی مانند نوشابه، چیپس و بستنی ها یافت می شوند.

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری اکسیداک، محققان در این مطالعه داده های سلامت بیش از 100 هزار نفر در ایالات متحده، بدون سابقه بیماری سرطان، بیماری قلبی عروقی یا دیابت را بین سال های 1986 تا 2018 میلادی مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. شرکت کنندگان هر دو سال یک بار اطلاعاتی در مورد سلامتی و عادات سبک زندگی خود ارایه می کردند.

غذاهای فوق فرآوری شده حاوی مواد نگهدارنده در برابر کپک یا باکتری، رنگ مصنوعی، امولسیفایرها برای جلوگیری از جداسازی شکر، نمک و چربی های اضافه شده یا تغییر یافته هستند. این مواد معمولا در محصولات خوراکی مانند نوشابه، چیپس، سوپ های بسته بندی شده، ناگت ها و بستنی ها یافت می شوند.

گروهی که کمترین غذای فوق فرآوری شده مصرف می کردند به طور متوسط حدود سه وعده در روز غذا می خوردند، در حالی برخی از شرکت کنندگان به طور میانگین هفت وعده در روز غذا مصرف می کردند. 

داده ها نشان می دهد افرادی که وعده های غذایی بیشتری در طول روز مصرف می کردند، 4 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ به هر دلیلی قرار گرفته بودند.

دکتر مینگ یانگ سونگ،استادیار تغذیه در دانشکده هاروارد و سرپرست تیم تحقیق، گفت: «این خطرات عمدتاً توسط چند زیرگروه از جمله گوشت فرآوری شده و نوشیدنی های شیرین شده با شکر یا شیرین کننده مصنوعی ایجاد می شود».

او می گوید خطرات ناشی از مصرف گوشت های فرآوری شده و غذاها و نوشیدنی های شیرین با خطرات غلات فوق فرآوری شده به یک اندازه نیستند.

دکتر ماریون نستله، استاد مطالعات غذا و بهداشت عمومی در دانشگاه نیویورک گفت: «یافته های این تحقیق با صدها مورد دیگر در این زمینه مطابقت داشت، اما چیزی که این مطالعه را منحصربه فرد می کند، تجزیه آن از زیرگروه های مختلف در دسته مواد غذایی فرافرآوری شده است».

او گفت که این دسته بندی متنوع است و این مطالعه لزوماً توصیه نمی کند همه مواد غذایی فوق فرآوری شده را کاملا کنار بگذاریم .

این استاد دانشگاه افزود:« به عنوان مثال غلات، نان های سبوس دار نیز به عنوان غذای فوق فرآوری شده در نظر گرفته می شوند، اما حاوی مواد مغذی مفید مختلفی مانند فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی هستند. از سوی دیگر، من فکر می کنم مردم باید سعی کنند از مصرف برخی از غذاهای فوق فرآوری شده مانند گوشت فرآوری شده، نوشیدنی های شیرین شده با شکر و همچنین نوشیدنی های که به صورت مصنوعی شیرین شده اند خودداری کنند یا آن ها را محدود کنند».

او گفت: «محققان همچنین دریافتند که مهمترین عامل برای کاهش خطر مرگ، کیفیت رژیم غذایی کلی افراد است. اگر مردم یک رژیم غذایی به طور کلی سالم داشته باشند، فکر نمی کنم نیازی باشد که بترسند. الگوی کلی رژیم غذایی همچنان عامل اصلی تعیین کننده نتایج سلامتی است».

دکتر پیتر وایلد درباره یک رژیم غذایی سالم می گوید: « یک رژیم غذایی سالم باید متنوع و حاوی میوه ها و سبزیجات رنگارنگ و غلات کامل باشد».

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ارتباط غذاهای فوق فرآوری شده با خطر مرگ زودهنگام تایید شد" هستید؟ با کلیک بر روی ورزشی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ارتباط غذاهای فوق فرآوری شده با خطر مرگ زودهنگام تایید شد"، کلیک کنید.