ارز دیجیتال ترون TRX چیست؟

ترون (Tron)نوعی سیستم سرگرمی غیرمتمرکز و پلتفرمی برای اشتراک گذاری محتوا است که با استفاده از تکنولوژی بلاک چین و شبکهکار می‌کند. این پروتکل به تمامی کاربران امکان انتشار، ذخیره سازی و مالکیت دیتا و محتوا را به صورت کاملاً رایگان، غیرمتمرکز و خودکار می‌دهد.

می‌توانید Tron را به عنوان نسل بعدی شبکه های اجتماعی در نظر بگیرید که با استفاده از آن می‌توانید محتوا تولید کنید و آن را با دیگر افراد در هر نقطه از دنیا به اشتراک بگذارید. ترونیکس یا TRX واحد اصلی حساب ها در بلاک چین ترون است و در واقع پولی است که برای تولید محتوا به شما داده می‌شود. اینرمزنگاری شده با نماد TRX شناخته می‌شود. در این مقاله ما شما را با ارز دیجیتال ترون و ویژگی های مختلف آن آشنا خواهیم نمود.

ارز دیجیتال ترون چیست؟

افرادی که طرفدار شبکه‌های اجتماعی، بازی‌ها و دیگر سرگرمی های آنلاین هستند در آینده حتماً از کارایی شبکه ترون لذت خواهند برد. در حقیقت کاربران با استفاده از شبکه Tron می‌توانند اپلیکیشن و برنامه‌های غیرمتمرکز برای این سرگرمی ها را بسازند.

امتیازات ارز ترون چیست؟

با استفاده از ارز دیجیتال Tron نه تنها شما می‌توانید محتوای تولیدی خود را با دیگران به اشتراک بگذارید، بلکه به شما به عنوان تولید کننده محتوا و دیتا پاداش نیز داده خواهد شد. این مدل دقیقا نقطه مقابل عملکرد شبکه های اجتماعی سنتی همانند فیسبوک است که در آن از محتوای تولیدی کاربران برای بدست آوردن منافع خود شبکه استفاده می‌شود. اما وقتی شما از ارز رمز پایه ترون استفاده می‌کنید کنترل دیتای شما دست خودتان است و برای دیتا و محتوا تولیدی به شما پاداش داده خواهد شد.

ارتباط قوی ترون با BitTorrent ، کاربران TRX را قادر می‌سازد تا مستقیماً به برنامه ها ، محتوا و رسانه‌های شبکه دسترسی داشته باشند. Tron اهداف بلند مدتی دارد که از 6 فاز تشکیل شده و گفته می‌شود که توسعه آن تا سال 2027 میلادی طول خواهد کشید.

ترونیکس یا TRX چیست؟

ترونیکس یا TRX ارز دیجیتال بومی بلاک چین ترون است. ترونیکس اولین بار در سپتامبر سال 2017 میلادی زمانی که ترون توانست توسط عرضه اولیه سکه (ICO) موفق خود بیش از 70 میلیون دلار سرمایه اولیه جمع‌آوری کند، ارایه شد.

در آن زمان TRX توکنی بود که روی پروتکل ERC20 (بلاک‌چین اتریوم) اجرا میشد. کمتر از یکسال بعد از عرضه اولیه سکه ترون و با توسعه بلاک چین آن، این ارز دیجیتال شبکه اصلی خود را ساخت و توکن ترونیکس از بلاک چین اتریوم به بلاک‌چین انحصاری Tron منتقل شد. به همین دلیل نیز ترونیکس یک کوین محسوب می شود نه توکن !

Tron شبکه انحصاری خود را در 25 ژوین سال 2018 میلادی ایجاد کرد که این روز به عنوان روز استقلال ترون شناخته می‌شود و ترون هر ساله قرار است آن را جشن بگیرد. در حال حاضر ترون هنوز در حال جمع‌آوری خود و سوزاندن آنها است تا تنها کوین های موجود در شبکه اصلی ترون باقی بمانند.

منظور از توکن های TRC10 و TRC20 چیست؟

امکان ساخت و عرضه توکن‌های TRC10 دلخواه در شبکه TRON به قیمت 1024 TRX برای کاربران وجود دارد. در این حالت سازندگان توکن نیاز به هیچ گونه دانش برنامه نویسی برای ساخت توکن خود ندارند و فرآیند ساخت توکن بسیار ساده است. یکی از شناخته شده ترین توکن های TRC10توکن بیت تورنت (BTT)است.

توکن‌های ارز دیجیتال ترون

در توکن‌های TRC20 امکان استفاده از قراردادهای هوشمند با استفاده از ماشین مجازی TRON وجود دارد. توکن ها بطور کامل با توکن های ERC20 سازگار هستند و در نتیجه به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد که قراردادهای اتریوم خود را به شبکه ترون منتقل کنند.

تاریخچه ارز رمزپایه ترون (TRX)

آوریل سال 2017 – شرکت TRON با مدیریت جاستین سان کار خود را آغاز نمود.

آگوست سال 2017 – عرضه اولیه سکه TRX آغاز شد و ترون توانست از این طریق بیش از 70 میلیون دلار سرمایه اولیه جذب کند. در این عرضه اولیه قیمت هر واحد TRX معادل 0.0019 دلار بود..

می سال 2018 – شبکه انحصاری TRON معرفی شد.

فوریه سال 2019- پس از خرید بیت تورنت توسط بنیاد Tron ، این برنامه، فروش توکن خود را بر اساس شبکه TRON آغاز کرد.

چه کسی ترون را اختراع کرد؟

خالق ارز رمزنگاری شده ترون شخصی به نام جاستین سان (Justin Sun) مدیر عامل و بنیانگذار شرکت Tron است. جاستین سان پیش از این نماینده ارشد ریپل در کشور چین بود. علاوه بر Tron آقای سان مدیر عامل اپلیکیشن Peiwo که در حال حاضر بیش از 10 میلیون کاربر فعال دارد نیز هست. لازم به ذکر است این برنامه کاملاً با شبکه ترون سازگار است.

نقشۀ راه ترون به چه شکلی است؟

برای اکوسیستم ترون نقشۀ راه ده ساله‌ای برنامه‌ریزی شده است که به شرح زیر می‌باشد:

  • Exudos 2017.8~2018.12
  • Odyssey 2019.1~2020.6
  • Great Voyage 2020.7~2021.7
  • Apollo 2021.8~2023.3
  • Star Trek 2023.4~2025.9
  • Eternity 2025.4~2027.9

بر این اساس طراحی سطح بالای این سیستم، توسط Exudos انجام شده است. بعد از آن هم، Odyssey مرحله‌ای از توسعه عملی وسیعی در مقیاس زنجیره عمومی TRON است. برخی از نسخه‎های کلیدی که برای آن وجود دارد شامل این موارد می‌شود:

  • زنجیره عمومی TRON (نسخه آزمایشی خالص) Odyssey-v1.0
  • زنجیره عمومی TRON (نسخه اصلی اصلی) Odyssey-v2.0
  • TRON Virtual Machine (TVM) ، قراردادهای هوشمند اتریوم کاملاً سازگار Odyssey-v3.0
  • پایگاه داده در حافظه برای دسترسی به داده های عمومی Odyssey-v3.2 TRON
  • پشتیبانی از چندین امضا و مدیریت اعتبار حساب Odyssey-v3.5
  • اضافه کردن RocksDB به عنوان یک موتور داده جدید Odyssey-v3.5.1
  • مکانیزم جدید تشویق غیر متمرکز Odyssey-v3.6.5
  • مکانیسم اجماع جدید TPosGreat Voyage-v4.0

همۀ این موارد نشان می‌دهد که توسعۀ زنجیرۀ ترون چه مراحل حساس و بزرگی را طی می‌کند.

معماری شبکه ترون و ساختار ارز دیجیتال ترون

با توجه به تاکید بر غیرمتمرکز بودن ارز دیجیتال ترون، ساختار آن بسیار بحث‌برانگیز است. به عنوان مثال به سبب عدم استخراج آن، روش‌های دیگری برای اثبات دارایی با عنوان سهام نمایندگی شده استفاده می‌شود.

می‌توان تحت شروطی مثل پرداخت مبلغی جزو 27 نماینده دارای حق رای در شبکه بود که امکان تولید بلاک را در شبکه ترون دارند. برای به حداقل رساندن انحصارطلبی در شبکه ترون، انتخاب از روش رای‌گیری دیگری صورت می‌گیرد.

برای اینکه بتوانید در لیست نمایندگان قرار بگیرید باید 9,999 واحد ترونیکس پرداخت کنید. رای گیری هر 6 ساعت یکبار انجام می‌شود و لیست نمایندگان براساس آن بصورت مستمر بروزرسانی می‌شود. در شبکه TRON زمان هر بلاک 3 ثانیه است و پاداش بلاک 32 کوین ترونیکس است، به طور کلی سالانه336,384,000 واحد ترون (TRX) به نمایندگان منتخب تعلق می‌گیرد.

ارز دیجیتال ترون چگونه کار می‌کند؟

ارز رمزپایه ترون از سه لایه اصلی برای غیرمتمرکز بودن، تشکیل شده است. این لایه ها که با زبان جاوا نوشته شدند و قرار به ادغام با سایر زبان‌ها است، عبارتند از:

  • لایه ذخیره
  • لایه مرکزی یا هسته
  • لایه اپلیکیشن یا برنامه

لایه ذخیره سازی در ترون

برای امکان‌پذیر بودن تنوع داده‌ها، در طراحی لایه‌های ذخیره، نظریۀ دیتابیس مورد توجه قرار گرفته است. هدف این لایه برنامه ریزی است که در پایین سطح ساختار قرار دارد. این بخش برای محافظت از شبکه است و اطلاعات مختلف را محافظت و ذخیره می‌کند.

لایه مرکزی در ارز ترون

این لایه دومین بخش است و با عنوان هسته شناخته می‌شود. مدیریت هسته، هدف اصلی وجود این لایه است.

لایه برنامه در ترون

این لایه که با هدف غیرمتمرکز بودن و همچنین شخصی سازی کیف پول کابران ساخته شده است، در سطحی‌ترین موقعیت قرار دارد. به سبب وجود این لایه، توسعه دهندگان برنامه‌ها و غیره توانایی به تولید رساندن بسیاری از اپ‌ها را دارند.

روند توسعه ارز دیجحیتال ترون

شرکت Tron اعلام نموده است که شبکه این ارز دیجیتال تا سال 2021 میلادی تورمی در بر نخواهد داشت، اما پس از آن هر ساله درصد کمی تورم به شبکه اضافه می‌شود. بسیاری از افراد مشهور در دنیای ارزهای دیجیتال از جمله ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، انتقادات زیادی نسبت به ترون دارند و می‌گویند که این روش چیزی جر انحصارطلبی نیست.

سرمایه گذاری روی ترون trx

معاملات خرید و فروش ترون از ریسک بالایی برخوردار است که برای معامله‌گران ریسک‌پذیر پیشنهاد می‌شود. اما با توجه به روند رشد خوب این رمز ارز می‌توان گفت در دراز مدت می‌تواند سرمایه گذاری پرسودی باشد. هر چند که وابسته با تغییرات و نوسانات بازار باید تصمیم گرفت.

در خصوص همین ارز، ما قبلا شاهد 1000 درصد افزایش قیمت آن بودیم که پس از مدتی 90 درصد افت داشت.

پس اگر ترون‌ها بخشی از دارایی‌های سرمایه گذاری شماست، دقت کنید!

استخراج ترون (TRX) چگونه است؟

ارز دیجیتال ترون بر خلاف بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر نظیر بیت کوین و اتریوم که از الگوریتم گواهی اثبات کار استفاده می‌کنند، قابلیت استخراج ندارد. همانگونه که گفته شد TRON از الگوریتم اثبات سهام محول شده بهره می‌برد.

قیمت ارز ترون TRX

ترون (TRX) با قیمت 0.002 دلار کار خود را آغاز کرد و درحالی که در سپتامبر 2017 کمترین قیمت خود یعنی 0.001091 دلار را تجربه کرده بود در دسامبر سال 2018 تا اوایل ماه ژانویه سال 2019 قیمت این ارز دیجیتال بیش از 2000 درصد رشد کرد. بله، 2000 درصد تنها در عرض سه هفته!

اما با توجه به اینکه این ارز هم وابسته به عرضا و تقاضای بازار است، در همان زمان 90 درصد قیمتش افت داشت.

در حال حاضر قیمت ترون به 0.099 دلار رسیده و در سایت کوین مارکت در رده 28ام قرار گرفته است.

توکن سوزی در ارز دیجیتال ترون

تا به حال دوبار، حجم عظیمی از ترون‌ها آزاد شده است. بار اول در سال 2018 بود که به علت استقلال ترون حدود 50 میلیون دلار ارز ترون آزاد شد.

بار دیگر در سال 2020 حدود 33 میلیارد ارز ترون TRX به سبب حفظ شفافیت و عدالت آزاد شد.

ذخیره سازی ارز TRX با انواع کیف پول‌های ترون

برای نگهداری کوین های TRX باید از کیف پول های دیجیتال استفاده کنید. کیف پول های دیجیتال انواع مختلفی دارند که هریک با توجه به ویژگی های خود امکانات امنیتی مختلفی را برای کاربران فراهم می‌کنند. همیشه در نظر داشته باشید که در هنگام انتخاب کیف پول دیجیتال امنیت کیف پول را اولویت اول خود قرار دهید.

برای بهترین کیف پول ارزهای دیجیتال، باید بین کیف پول های نرم افزاری و سخت افزاری انتخاب کنیم که بیشتر از همه چیز به خود کاربر بستگی دارد.

برخی از بهترین کیف پول های ارز ترون Trx به شرح زیر است.

  • کیف پول سخت افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)
  • کیف پول سخت افزاری لجر نانو ایکس (Ledger Nano)
  • کیف پول سخت افزاری ترزور مدل تی (TREZOR Model T)
  • کیف پول سخت افزاری کیپ کی (KeepKey)
  • کیف پول انحصاری شرکت ترون (موبایل و تحت وب)
  • کیف پول تحت وب و موبایل Eidoo

اما یکی از جدیدترین و بهترین کیف پول های ارز ترون در روزهای اخیر، کیف پول رسمی خود این شرکت یعنی ترون لینک TRON LINK است که به سبب امنیت بالا و کاربری آسان برای بسیاری منتخب شده است.

آینده TRX

تحلیلگران بازار رمزارزها در خصوص ارز ترون از اثر گلوله برفی نام می‌برند و معتقدند تا پایان سال 2022 قیمت این ارز دیجیتال به سمت 0.20 دلار حرکت خواهد کرد. قراردادهای هوشمند نقش مهمی در توسعه ترون در آینده خواهد داشت و هزینه کم در معاملات و زمان پردازش سریع، کاربران زیادی را به سمت این شبکه خواهند کشاند.

با تمام این‌ها فراموش نکنیم که سرمایه گذاری بر روی ترون، و بازار بی‌ثبات رمزارزها نیز دارای ریسک بوده و نیازمند دانش و تجربه است!

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ارز دیجیتال ترون TRX چیست؟" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ارز دیجیتال ترون TRX چیست؟"، کلیک کنید.