بهشتی: چرا ساکت هستید؟ – اکسیداک

بهشتی: چرا ساکت هستید؟ - اکسیداک

بهشتی: چرا ساکت هستید؟ - ایسنا

سیدمحمد بهشتی با اشاره به بند پ ماده ۸۳ قانون برنامه هفتم توسعه که به بازنگری حریم در بناها و محوطه های تاریخی می پردازد گفت: بخش میراث فرهنگی برنامه هفتم توسعه را مطالعه کنید. همه مسأله میراث فرهنگی این است که حریم را کوچک کنند! یعنی از همین حفاظت نصفه و نیمه هم منصرف شوند. چرا ساکت هستید؟

به گزارش اکسیداک عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به وضع موجود و ضرورت توجه به ارزش های میراث فرهنگی برای حفاظت عمومی تر از آن و با تاکید بر اینکه جامعه نیاز دارد نسبت به ارزش های میراث فرهنگی توجه و تذکر پیدا کند اظهار کرد: پرداختن مکرر رسانه ها به تخریب آثار تاریخی مثل خارش می ماند و باعث رویکرد نمی شود. خاطرتان باشد تا اواخر دهه هفتاد جای میراث فرهنگی در صفحه حوادث رسانه ها بود چون خبرهای آن درباره حفاری و قاچاق بود. اما با تلاش فوق العاده رسانه ها موضوع میراث فرهنگی از صفحه حوادث خارج شد و به جای اینکه نگاه سلبی داشته باشیم نگاه ایجابی شد. حالا هم باید راجع به ارزش های میراث فرهنگی صحبت کنیم نه اینکه مدام بگوییم خراب شد چون جامعه کرخت می شود.

بهشتی که در جمع تعدادی از خبرنگاران میراث فرهنگی سخن می گفت افزود: اگر جامعه ایران هنوز به تخریب آثار تاریخی واکنش نشان می دهد محصول همان سرمایه است که رسانه ها نسبت به میراث فرهنگی با فعالیت ایجابی پدید آوردند و کمک کردند ارزش های میراث فرهنگی منعکس و حفظ شود. برای همین وقتی حرف از «شهرسوخته» می شود یاد ارزش های آن می افتیم یاد جمجمه جراحی شده و شهری که حتی یک سلاح در آن پیدا نشد و شهر صلح بود. همین ها باعث می شود روی ارزش میراث فرهنگی تاکید کنیم.

عضو شورای راهبردی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع ستی مهمترین حافظ آثار تاریخی را مردم دانست و گفت: در همه کشورها این جامعه و سرمایه های اجتماعی هستند که پیش ران بوده اند و دستگاه های رسمی را به سمت حفاظت می برند. ببینید اینک موضوع حفاظت چقدر ضعیف شده و سرمایه اجتماعی تقلیل یافته است. خواهش می کنم بخش میراث فرهنگی برنامه هفتم توسعه را مطالعه کنید. چرا ساکت هستید؟ همه مسأله میراث فرهنگی این است که حریم را کوچک کنند! یعنی همه مساله میراث فرهنگی همین یکی است!؟ این یعنی از همین حفاظت نصفه و نیمه منصرف شوند. ببینید چقدر این سرمایه اجتماعی تقلیل پیدا کرده است.

به موجب بخش دوم بند پ ماده ۸۳ برنامه هفتم توسعه وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی مکلف شده است نسبت به بازنگری حریم های آثار ثبتی پیشین و تعیین حریم آثار ثبتی جدید با رعایت همزمان حفظ اثر عدم اعمال محدودیت های نابجا خارج از اختیارات قانونی نحوه جبران محدودیت های ایجادشده قانونی برای مالکان و تعیین حریم های کالبدی منظری ساختاری و کاربردی با لحاظ مولفه هایی همچون ارتفاع شکل (فرم) مصالح و سبک معماری عوامل موثر در ساختار و پایداری اثر (سطحی و زیرسطحی) کاربری و نحوه فعالیت های پیرامونی و امکان توسعه و نوسازی آتی در محدوده حریم ها با رعایت حقوق شرعی اماکن موقوفه مساجد و موارد مشابه از جمله حفظ کاربری و نیات واقفین و نیز جبران حقوق مالکانه مردم از جمله اعطای اراضی معوض به مالکان املاک واقع در عرصه و حریم آثار ملی که با محدودیت و کاهش ارزش املاک مواجه شده اند اقدام قانونی به عمل آورد.

بهشتی ادامه داد: خاطرم هست در سفری به فرانسه در جلسه ای مرتبط با علوم میراث فرهنگی در CNES تعدادی از متخصصان به ما تبریک گفتند که رسانه ها در ایران به میراث فرهنگی می پردازند و ارزش های آن را برای عموم بیان می کنند. نه این که رسانه های آنها نپردازند بلکه می گفتند رسانه تخصصی به این موضوع می پردازند اما مخاطبان آن متخصصان هستند نه عموم مردم. این اتفاق بزرگی بود که اکنون این صحنه خالی است. رسانه ها نگذارند این شعله خاموش شود.

رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به غفلتی که جامعه هنوز نسبت به ارزش های میراث فرهنگی دارد و ضرورت توجه بیشتر رسانه ها به این موضوع گفت: یک زمانی قرار بود به پیشنهاد میراث فرهنگی کار مشترکی با وزارت آموزش و پروش انجام شود. آن موقع آقای نجفی وزیر بود خواست که آن موضوع را با معاونان این وزارتخانه مطرح کنم در آن جلسه مدام از موزه ملی مثال می زدم که یکی از آنها پرسید «موزه ملی کجاست؟» دستش را گرفتم تا پای پنجره آوردم و ساختمان موزه را نشان دادم. آن موقع وزارت آموزش و پرورش نزدیک موزه ملی بود.

بهشتی خطاب به رسانه ها تاکید کرد: طبق مقررات جهانی در شرایط اضطراری همه فعالیت ها تعطیل می شود به جز میراث فرهنگی. باید ارزش های میراث فرهنگی را به یاد جامعه آورد. موضوع میراث فرهنگی کنتراست است از این فرصت استفاده کنید.

پایان خبر اکسیداک

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بهشتی: چرا ساکت هستید؟ – اکسیداک" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بهشتی: چرا ساکت هستید؟ – اکسیداک"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه