رسم «علامت‌ برداری» با نوای پیرغلامان

رسم «علامت‌ برداری» با نوای پیرغلامان

حاج حسین شریفی پیرغلام ۶۷ ساله استان فارس می‌گوید: عزاداری‌های مردم فارس زبانزد مردم منطقه است و بارگاه منور شاهچراغ(ع) در این دیار ، نعمت را بر مردم این شهر کامل کرده است.

حاج حسین شریفی، پیرغلام ۶۷ ساله اقلیدی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری اکسیداک عنوان کرد که افتخار دارد از طفولیت در دستگاه امام حسین (ع) باشد و مسجد را خانه معنوی خود می‌داند.

این پیرغلام عاشق درباره نحوه عزاداری مردم استان فارس گفت: عزاداری‌های مردم فارس زبانزد مردم منطقه است و مردم این دیار با اشتیاق وصف‌ناپذیر عزاداری‌های خود را از شب اول محرم شروع می‌کنند و تا اربعین حسینی ادامه می‌دهند. خداوند با قرار دادن بارگاه منور شاهچراغ (ع) در این دیار، نعمت را بر مردم فارس کامل کرده و هرساله شاهدیم که این بارگاه پر از عاشقان مخلص می‌شود و با ره‌توشه‌ای از معنویت و صفا که از قافله‌سالار کربلا به عاریت گرفته‌اند، رهسپار خانه و دیار خود در دیگر نقاط استان می‌شوند.

وی درباره نحوه عزاداری مردم شهرستان اقلید گفت: در میدان شهدای اقلید مردم تجمع می‌کنند و با حضور دسته‌های عزاداری، عشق و ارادت خود را به شهدای دشت کربلا نشان می‌دهند. در روز عاشورا شهرستان اقلید شاهد حضور دیگر هم‌استانی‌ها در این شهر است و با آغوش باز از آنان پذیرایی می‌کنیم.

وی به رسم «علامت‌ برداری» در اقلید نیز اشاره کرد و گفت: عزاداری در اقلید نظم و انضباط خاصی دارد و با نوای پیرغلامان شروع می‌شود و با نوای جوان‌تر‌ها ادامه می‌یابد. از جمله رسومی که در اقلید در این ایام به نمایش درمی‌آید، می‎‌‌ توان به «علامت‌برداری» در ۱۳ محرم اشاره کرد. در این روز همه هیئت‌ها در یک جا گرد می‌آیند و از میدان شهدا به سمت امامزاده عبدالرحمان (ع) حرکت و عزاداری می‌کنند.

شریفی برگزاری اجلاس پیرغلامان را مهم ارزیابی کرد و گفت: برپایی این اجلاس را در نشر شعائر اسلام و مانایی عاشورا مفید می‌دانم. ان شاءالله در این مسیر از خدمتگزاران حقیقی مکتب اسلام باشیم و فکر و عملمان در دفتر امام حسین (ع) نیز ثبت و ضبط شود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "رسم «علامت‌ برداری» با نوای پیرغلامان" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "رسم «علامت‌ برداری» با نوای پیرغلامان"، کلیک کنید.