نقد و بررسی دوربین بدون آینه کانن EOS R Kit 24-105mm f/4-7.1 IS STM3003

مرور:

دوربین بدون آینه کانن EOS R Kit 24-105mm f/4-7.1 IS STM

دوربین بدون آینه کانن R این اولین دوربین بدون آینه کانن است که می توان آن را یک مدل متوسط ​​بین دوربین های بدون آینه سونی A7 III و A7R III در نظر گرفت. دوربین بدون آینه Canon EOS R از نظر امکانات و قابلیت ها تقریباً نسخه بدون آینه دوربین محبوب و معروف دوربین DSLR 5D Mark IV Canon است. زیرا وضوح سنسور، فناوری فوکوس خودکار Dual Pixel، سرعت عکسبرداری و ویژگی های فیلمبرداری مشابه از همان مدل را در دوربین بدون آینه Canon EOS R مشاهده می کنیم.

نیکون با معرفی پایه Z و امکانات گسترده آن نشان داد که قصد ندارد بازی را به سونی ببازد و فناوری پیشرفته این مانت در کنار دو گزینه مختلف Z6 و Z7 برنده است. کارت هایی برای این شرکت برای بازیابی موقعیت بازار خود از سونی.

اما کانن دوربینی را معرفی کرده است که در عین حال که از برخی جهات از نیکون پیشرفته تر است، از بسیاری جهات پایین تر از نیکون و سونی است، به خصوص در فیلمبرداری که نقطه قوت دوربین های DSLR کانن است.

بیایید نگاهی دقیق تر به آنچه باید در مورد دوربین بدون آینه فول فریم Canon R بدانید بیاندازیم.

برخی از طرفداران سرسخت کانن انتظار داشتند کانن با دوربینی عرضه شود که بر خلاف نیکون از همان پایه دوربین های DSLR قبلی این شرکت یعنی پایه EF پشتیبانی کند. اما من فکر می کنم کانن کاملاً تصمیم درستی گرفت. اگرچه برای استفاده از لنزهای سری EF در دوربین بدون آینه جدید Canon EOS R به آداپتور یا مبدل نیاز است (و خود Canon این مبدل را ارائه کرده است)، پایه جدید دیافراگم بزرگتر و فاصله فلنج کوتاه (فاصله از انتهای لنز به سطح سنسور) مانند نیکون، به Canon اجازه می دهد لنزهایی با دیافراگم بزرگتر و اندازه های کوچکتر در آینده تولید کند.

این یکی از مواردی است که سونی به عنوان پیشگام در این زمینه نتوانست آن را پیش بینی و اجرا کند و می توان آن را سال ها ضعف بزرگ این دوربین ها در برابر کانن و نیکون تازه وارد دانست.

سنسور پیکسل دوگانه و فوکوس خودکار و پردازنده

در حالی که نیکون Z7 و Z6 تا حدودی مترادف با رقبای 42.4 مگاپیکسلی سونی A7R III و 24 مگاپیکسلی سونی A7 III هستند، کانن تنها مدلی با رزولوشن تقریبا متوسط ​​30.3 مگاپیکسل را ارائه می دهد تا به فیلمبردارانی که به دنبال دوربین تک هستند، پاسخ دهد. آنها برای عکاسانی که می خواهند یک دوربین خوب با قیمت مقرون به صرفه تری بخرند کافی هستند.

سنسور دوربین بدون آینه Canon EOS R شباهت زیادی به سنسور 30.4 مگاپیکسلی دوربین Canon 5D Mark IV دارد که مانند همان مدل دارای Dual Pixel AF نیز می باشد. شاید بزرگترین نقصی که بتوان به دوربین های بدون آینه نیکون Z6 و Z7 نسبت داد این است که نیکون از سیستم فوکوس پیشرفته D850 در این دوربین ها استفاده نکرده است.

البته، این دوربین‌ها هنوز برای تست‌های سرعت وارد بازار نشده‌اند تا نشان دهند چقدر با Canon R متفاوت هستند، اما با توجه به تجربه قبلی ما با Canon، Dual Pixel AF بسیار قوی به نظر می‌رسد، مخصوصاً برای ویدیو.

کانن گفت که این سیستم فوکوس در دوربین جدید می تواند تا EV-6 به خوبی کار کند که به معنای سرعت و دقت بالا در نور بسیار کم است. علاوه بر این، دوربین بدون آینه Canon EOS R دومین دوربین ردیابی چشم کانن است که می تواند سوژه انسان را با دقت بالایی مشابه دوربین های A7 III و A7R III سونی دنبال کند.

حساسیت Canon R از ISO 100 تا 40000 متغیر است و در حالت Extend به 102400-50 می رسد که تقریباً بین Z6 و Z7 است، اما همچنان کمتر از Sony A7 III است.

علاوه بر این، یک فیلتر پایین گذر در جلوی لنز قرار داده شده است تا با الگوهای Moire مقابله کند و البته این کار باعث کاهش جزئی در وضوح خواهد شد. سرعت عکاسی این دوربین 8 فریم بر ثانیه است که در هنگام استفاده از سیستم فوکوس Dual Pixel به 5 فریم در ثانیه کاهش می یابد که کاملا ناامید کننده است. به خصوص اگر به یاد داشته باشیم که سونی A7 III و Z6 به عنوان دوربین های ارزان قیمت سونی و نیکون به ترتیب 10 و 12 فریم در ثانیه فیلمبرداری می کنند.

اما ناامید کننده ترین تفاوت بین سنسور کانن و نیکون عدم تثبیت کننده تصویر در سنسور کانن است. این شرکت که در سال های اخیر همواره از قرار دادن سنسور روی سنسور خودداری کرده است، امروز و در دوربین جدید Canon R نشان داد که با وجود حذف منظره یاب اپتیکال از این دوربین، همچنان بر این راه حل در آینده پافشاری خواهد کرد. بنابراین اگر می خواهید از لنزهایی مانند R 50mm f/1.2 یا R 28-70mm f/2.0 استفاده کنید، باید به خاطر داشته باشید که هرگز چیزی به نام تثبیت کننده تصویر نخواهید داشت.

بدنه، منظره یاب و نمایشگر در پشت دوربین

منظره یاب OLED این دوربین یک منظره یاب EVF یا الکترونیکی با وضوح 3.69 میلیون نقطه است. این منظره یاب دارای بزرگنمایی حدود 0.76x است. همچنین، علاوه بر یک جوی استیک (یک دکمه چند جهته کوچک) برای جابجایی بین نقاط فوکوس، می توانید با کشیدن انگشت روی صفحه لمسی نمایشگر، موقعیت نقاط فوکوس را مانند صفحه لمسی لپ تاپ تغییر دهید.

یکی از ویژگی های جالب در این نمایشگر چیزی شبیه به نوار لمسی لپ تاپ های مک بوک است که می تواند برای تغییر تنظیمات مختلف دوربین مانند ISO، سرعت شاتر، فوکوس خودکار یا موارد دیگر برنامه ریزی شود. کسانی که علاقه مند به گرفتن سلفی یا وبلاگ نویسی هستند نیز احتمالاً از اینکه برخلاف نیکون، نمایشگر 2.1 میلیون نقطه ای دوربین را می توان کاملاً به سمت جلو بچرخاند، خوشحال خواهند شد.

می دانیم که نمایشگر دوربین های نیکون Z فقط بالا و پایین می شود. در بالای دوربین Canon R، مانند سری Z نیکون یا X-H1 فوجی، یک صفحه نمایش LCD تک رنگ می بینیم که ویژگی های عکاسی را نشان می دهد.

از نظر طراحی، بدنه این دوربین شباهت زیادی به دوربین های DSLR کانن دارد با این تفاوت که کمی نازکتر و کوچکتر است. به علاوه قسمت بالایی این بدن دارای منیزیم است که در برابر آب و قطرات خاک مقاوم است. دوربین بدون آینه Canon EOS R دارای بدنه عایق آلیاژ منیزیم است که با باتری 660 گرم وزن دارد که تقریباً برابر با Z6 و A7 III است. این دوربین نیز مانند نیکون Z از باتری های استاندارد مدل های DSLR فول فریم رده بالای خود استفاده می کند و به همین دلیل دستگیره یا دسته دوربین کاملا توخالی و به خوبی طراحی شده است. باتری Canon R همان باتری LP-E6N مورد استفاده در 5D Mark IV است و طبیعتاً قدرت بسیار بیشتری نسبت به باتری های ضعیف Z6 و Z7 خواهد داشت. همچنین در صورت نیاز به باتری بیشتر می توانید از دسته جداگانه BG-E22 روی آن استفاده کنید.

تنها یک اسلات کارت حافظه روی بدنه این دوربین وجود دارد که خوشبختانه برخلاف نیکون که فقط از فرمت غیرعادی XQD استفاده می کند، می تواند از کارت های حافظه پرسرعت SDXC UHS-II نیز بهره مند شود.

لوازم جانبی دیگر

در کنار ویژگی هایی مانند Wi-Fi، بلوتوث، USB Type-C و NFC، می توان نام فناوری دیگری را که Canon قبلا در دوربین Canon 5D Mark IV خود استفاده می کرد، مشاهده کرد. ویژگی Dual Pixel RAW در دوربین بدون آینه Canon EOS R یک فناوری بسیار پیشرفته است که استفاده از آن به دانش علمی بالایی نیاز دارد. فناوری Dual Pixel RAW کانن به گونه ای عمل می کند که این دوربین دو عکس 30.3 مگاپیکسلی را به طور همزمان می گیرد و اطلاعات نیمی از پیکسل های مجاور در هر عکس خوانده می شود.

به طور کلی، با فناوری پیکسل دوگانه، این دوربین حدود 5655 نقطه فوکوس خواهد داشت. به طور دقیق تر، 384 نقطه فوکوس فاز روی سنسور وجود دارد و می توانید با آن تا f/11 فوکوس کنید. همچنین، اگر لنز دیافراگم f/1.2 را به دوربین متصل کنید، دوربین می‌تواند تا 6-EV فوکوس خودکار داشته باشد که بسیار عالی است. همچنین کانن حداقل زمان فوکوس این دوربین را 0.5 ثانیه اعلام کرد که بهتر از تمامی رقبای کانن خواهد بود.

دوربین بدون آینه Canon EOS R همانطور که از کانن انتظار می رود دارای بدنه بسیار محکم و راحت بوده و خوشبختانه از تمامی مدل های مختلف لنزهای Canon EF و EF-S پشتیبانی می کند که برگ برنده ای برای موفقیت این سری از دوربین ها در بازار آینده صنعت این عکاسی است.

به آن امتیاز دهید

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نقد و بررسی دوربین بدون آینه کانن EOS R Kit 24-105mm f/4-7.1 IS STM3003" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نقد و بررسی دوربین بدون آینه کانن EOS R Kit 24-105mm f/4-7.1 IS STM3003"، کلیک کنید.