نقد و بررسی دوربین عکاسی نیکون CoolPix P10003005

مرور:

دوربین نیکون CoolPix P1000

دوربین های کامپکت با لنزهای زوم ثابت و سنسورهای کوچک مشکل دارند. قابلیت های عکاسی گوشی های هوشمند روز به روز در حال افزایش است و بسیاری از افراد دیگر تمایلی به داشتن دوربین کامپکت ندارند. اما تنها حوزه دوربین های کامپکت که هنوز توسط تلفن های همراه فتح نشده است، گروه دوربین های کامپکت سوپر زوم هستند که البته کم نیستند. در این گروه دوربین هایی با زوم فوق العاده قرار دارند که پرچمدار آن ها دوربین نیکون Coolpix p1000 است.

Nikon P1000 یک دوربین با زوم فوق العاده با حداکثر زوم خیره کننده 125 برابری است. این نوع زوم در هیچ دوربین سوپر زوم دیگری دیده نشده است. فاصله کانونی معادل 35 میلی متری این دوربین 24-3000 میلی متر است و می توانید به راحتی از آن برای عکاسی از ماه استفاده کنید. البته این افزایش وزن این دوربین را افزایش داد. کافی است وزن 1400 گرمی آن را با نیکون P900 مدل قبلی یعنی 890 گرم مقایسه کنید.

به غیر از زوم، از دیگر ویژگی های این دوربین می توان به سنسور 16 مگاپیکسلی ½.3 اینچی، دیافراگم f/2.8-8، منظره یاب الکترونیکی 2.3 میلیون نقطه، قابلیت عکاسی RAW، 4K و مانیتور فول 3.2 اینچی اشاره کرد.

نیکون P1000 با وجود نام جمع و جور خود، به هیچ وجه دوربین کوچکی نیست. حمل این دوربین در جیب نه تنها امکان پذیر نیست، بلکه باید برای حمل آن در کیف خود دقت کافی را داشته باشید. به لطف این ابعاد بزرگ، دوربین نیکون P1000 از ارگونومی خوبی برخوردار است. دستگیره دوربین به اندازه کافی عمیق است و به راحتی می توانید این دوربین بزرگ را در دست بگیرید. با توجه به فضای زیاد بدنه، دکمه های زیادی روی این دوربین قرار داده شده تا عملکردی مشابه دوربین های DSLR داشته باشد.

عملکرد زوم با حلقه دور لنز انجام نمی شود، بلکه با اهرم زوم در اطراف دکمه شاتر انجام می شود. می توانید از حلقه دور لنز برای فوکوس دستی و سایر عملکردهای قابل برنامه ریزی استفاده کنید. برای زوم در حالت فیلم، از اهرم کنار لنز برای زوم صاف استفاده می شود. دوربین P1000 دارای فلاش داخلی (البته برای نمای نزدیک) است و می تواند فلاش اکسترنال نصب کند.

جذابیت اصلی دوربین نیکون P1000 محدوده زوم آن است. ما در اینجا فقط در مورد لنز تله فوتو صحبت نمی کنیم، بلکه محدوده زوم لنز 24 میلی متر تا 3000 میلی متر نیز مورد توجه است. این دوربین علاوه بر تله فوتو 3000 میلی متری، دارای زاویه دید بسیار خوب 24 میلی متری نیز می باشد. این محدوده وسیع جذابیت این دوربین را افزایش داده است. عکس هایی که با حداکثر زوم روی این دوربین گرفته شده اند اشیایی را نشان می دهند که ممکن است به راحتی با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نباشند. برای مثال به تصویر زیر توجه کنید و سعی کنید یک بادکنک پری دریایی شکل پیدا کنید.

به لطف این عملکرد زوم شگفت‌انگیز، دکمه انتخاب حالت‌های عکاسی، عکاسی از پرندگان و عکاسی از ماه نیز ارتقا یافته است و سیستم تثبیت‌کننده نوری Dual Detect لرزش را تا 5 توقف کاهش می‌دهد و سرعت را افزایش می‌دهد که برای عکاسی دستی ایده‌آل است. توجه داشته باشید که عکاسی دستی در فواصل کانونی بیش از 2000 میلی متر بسیار سخت و حتی غیرممکن است و باید از سه پایه استفاده کنید. استفاده از عناصر ED و Super ED در ساختار لنز باعث کاهش خطای انحراف رنگی شده است. دوربین نیکون P1000 می تواند به طور پیوسته با سرعت 7 فریم بر ثانیه عکاسی کند. (البته فقط 7 عکس) اندازه دهانه لنز بزرگتر از اندازه دوربین های مشابه و برابر با 77 میلی متر است و می توانید از فیلترهای استاندارد استفاده کنید. همچنین دارای دوربین با کاپوت است.

منظره یاب دوربین نیکون P1000 نسبت به مدل قبلی P900 تغییرات زیادی داشته است. مدل P1000 از منظره یاب OLED با وضوح 2.3 میلیون نقطه استفاده می کند در حالی که منظره یاب مدل P900 از نوع LCD با وضوح 921000 نقطه است.

نیکون به بهبود سیستم فوکوس خودکار دوربین P1000 اشاره ای نکرده و در واقع سیستم فوکوس خودکار این دوربین همان سیستم مبتنی بر تشخیص کنتراست مورد استفاده در مدل P900 است. تست آزمایشگاهی نیز این موضوع را تایید کرد و طبق این تست سرعت عملکرد برای دوربین سوپر زوم قابل قبول است. اما به دلیل بسته شدن دیافراگم به F8.0 در حالت سوپر زوم، عملکرد فوکوس خودکار با کاهش سرعت به خصوص در نور کم همراه است که انتظار می رود.

در هر شرایطی می توانید با یک دکمه مخصوص شروع به عکاسی کنید. دوربین نیکون P1000 می تواند با رزولوشن 4K با سرعت 30 فریم بر ثانیه و وضوح فول اچ دی با سرعت 60 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کند. اگرچه به دلیل کوچک بودن سنسور، کیفیت تصاویر ضبط شده چندان بالا نیست، اما قابلیت عکاسی در این محدوده زوم می تواند در حالت فیلمبرداری هیجان انگیز باشد، مانند ضبط تایم لپس و سوپر لپس نیز ارائه شده است. همچنین امکان استفاده همزمان از میکروفون خارجی و خروجی HDMI نیز وجود دارد.

همانطور که قبلا ذکر شد، عکاسی در حداکثر فاصله کانونی 3000 میلی متر نیاز به استفاده از سه پایه دارد. اما هنگام عکاسی از سوژه های متحرک مانند پرندگان چطور؟ به دلیل زاویه بسیار باریک در بزرگنمایی بالا، ردیابی سوژه متحرک بسیار دشوار است و سوژه به راحتی از کادر خارج می شود و یافتن مجدد آن بسیار دشوار می شود. راه حل این مشکل استفاده از ابزار Dot Sight است. این وسیله مشابه دستگاهی که در تیراندازی استفاده می شود، زاویه دید وسیع تری به همراه نقطه هدف گیری رنگی به شما می دهد. نیکون یک Dot Sight انحصاری برای دوربین P1000 به نام DF-M1 معرفی کرده است. این ابزار روی کفش دوربین نصب شده است و می توانید سوزه را از طریق آن دنبال کنید.

مانند اکثر دوربین های مدرن، Nikon P1000 اتصال بی سیم را ارائه می دهد. استفاده از پلتفرم SnapBridge و بلوتوث کم انرژی انتقال تصویر و کنترل دوربین را امکان پذیر می کند. با وجود استفاده از باتری قدرتمندتر از مدل قبلی، تعداد عکس هایی که می توانید با یک بار شارژ بگیرید از 350 به حداکثر 250 عکس کاهش یافته است.

برای کنترل از راه دور نیز می توانید از مدل ML-L7 استفاده کنید که به جای مادون قرمز از بلوتوث استفاده می کند.

1/5 – (1 امتیاز)

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نقد و بررسی دوربین عکاسی نیکون CoolPix P10003005" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نقد و بررسی دوربین عکاسی نیکون CoolPix P10003005"، کلیک کنید.