هوش هیجانی کودک سه ساله

افزایش هوش هیجانی در کودکان والدین مسیولیت دارند تا فرزندانشان را تشویق کنند تا هوش خود را در حوزه ها مختلف توسعه بدهند. البته که این هوش تنها محدود به مفهوم عمومی و iq نمی شود. در این مقاله به بخش دیگری از هوش پرداخته می شود که بسیار حایز اهمیت است. از نظر افزایش هوش هیجانی در کودکان به اندازه بالاتر بردن آی کیو با اهمیت است.هوش هیجانی که در دسته هوش عاطفی دسته بندی می شود، به توانایی یک فرد در بروز احساسات و همچنین کنترل آن گفته می شود. مجموعه ای از مهارت ها هستند که هر کودک باید در یک بازه زمانی مشخص سنی آن ها را آموزش ببیند.

هوش هیجانی کودک سه ساله

هر کودکی باید به درستی بتواند احساسات را از هم تشخیص دهد. شما می توانید با گذاشتن نام بر این حس ها به آنها آموزش دهید تا احساساتشان را بهتر بشناسند. مثلا زمانی که کودک شما از باختی که از بازی داشته است احساس ناراحتی می کند. از او بپرسید که ناراحتی؟
واژه هایی مشابه عصبانی، ناراحت، خجالت، دردناک و… همگی از واژه هایی هستند که برای بیان احساسات مورد استفاده قرار می گیرند. افزون بر موارد فوق کلماتی که احساسات مثبت مثل شادی و… را نشان می دهند را بیان کنید. برای بازی بچه ها میتوان تفنگ اسباب بازی پلیسی را خریداری کرد.

احساسات کودکان آموزش مهارت و تکنیک ها مقابله ای بعد از افزایش هوش هیجانی در کودکان وقت آن رسیده که به آنها آموزش دهید که چگونه باید این حس ها را مدیریت کنند. مثلا در هنگام عصبانیت نفس آرام بکشند و برای کنترل حس خشم محیط را ترک کنند.

مدل کردن روش های صحیح بیان احساسات برای آنکه کودک به درک درستی از احساساتش برسد؛ سعی کنید در صحبت هایتان احساسات را بیان کنید. مثلا زمانی که خوشحالید آن را در چهره تان نشان دهید.

نشان دادن حس همدلی به کودکان

والدین می توانند برای افزایش هوش هیجانی در کودکان حس همدلی را به آنها نشان دهند. مثلا زمانی که کودکان حس ناراحتی است و حتی این حس را کمی با اغماض به شما نشان می دهد. به او نشان دهید که با او همدرد آید و دلیل ناراحتی او را درک می کنید. البته اگر این رفتار شما هم اقرار آمیز باشد؛ موجب می شود تا او در ارتباط با احساساتش دچار اشتباه شود.

همدلی با احساسات کودکان

توسعه دادن حل مسیله برای افزایش هوش هیجانی

یکی از مواردی که در حوزه افزایش هوش هیجانی در کودکان مورد بررسی قرار می گیرد؛ یادگیری نحوه حل مشکلات است. زمانی که احساسات شناخته شده اند و زمان می رسد که کودک بتواند مشکلاتش را در این زمینه خود حل کند. در این راه به آنها راه حل ارایه دهید. ست لباس ارتشی برای بازی بچه ها به قشنگی احساساتشون کمک میکند.

تبدیل هوش هیجانی به هدف دایمی

مهم نیست که تا چه اندازه کودک شما در این زمینه پیشرفته است؛ چیزی که مهم است این است که با این وجود برای افزایش هوش هیجانی در کودکان کمک کنید. کودک در زندگی با موانع زیادی روبرو می شوند و باید بتوانند از پس حل همه این مشکلات بر بیایند. این مهارت سازی را هدف قرار دهید.

فرصت دادن به بیان شدن درست شدن احساسات

زمانی که حس کردین استرس و عصبانیت در شما بروز کرده، سعی کنید با حفظ آرامش خود یک فرصت به او بدهید تا ارتباط کودک با شما به درستی شکل بگیرد. از مهمترین مراحل افزایش هوش هیجانی در کودک این است که در شرایطی که کودک فریاد می زد آرامش خود را حفظ کنید.

درک و پذیرش به جای قضاوت دیگران
زمانی که کودک حس ناراحتی می کنند، اغلب والدین به سرشان می زنند؛ که شروع به نصیحت کردن کودک کنند. در حالی که کار درست ای این است که این کار را به زمان دیگری محول کنید. شما باید این را بدانید که هر فرد تا حد توان بهترین خود را نشان می دهد و فقط در شرایطی ناراحتی را از خود بروز می دهد که دیگر توانش را نداشته باشد. شما باید به درکی از این موضوع برسید.

منعکس و تایید کردن احساسات کودکان

متخصصان بر این باوراند که برای افزایش هوش هیجانی در کودکان بهتر است احساسات آنها را تایید کنید و برای کودک مهم است تا حس هایش شنیده شود و از سوی دیگران منعکس شوند. وقتی کودک راجب حس هایش صحبت می کند؛ وانمود کنید که متوجه او هستید.

منعکس کردن احساسات کودکان

پرس و جو کردن از حس و حالات کودک

برای افزایش هوش هیجانی در کودکان زمانی که کودک با هیجان حسی را بیان می کند؛ به او گوش فرا دهید. فرزندان حس می کنند که باید از سوی دیگران شنیده شوند. این موضوع در نهایت موجب می شود تا کودک در انتها با شما هم مسیر شود.

بشنوید و گوش بدهید

گاهی اوقات تمام چیزی که فرزندتان می خواهد این است که حرف ها و احساساتش شنیده شود. وقتی احساساتش را ابراز کرد، می تواند از موضوع عبور و آن را فراموش کند. اما برای اینکه در گفتن احساساتش به شما احساس امنیت کند، باید بداند که شما «حضور ذهن کامل» دارید و واقعاً به او گوش می دهید. در برابر این وسوسه که فوراً به او کمک کنید آرام و خشنود شود مقاومت کنید و در عوض فقط تا حد ممکن با حوصله و صبوری به حرف هایش گوش دهید. مراکز فروش اسباب بازی , فروش دستبند پلیسی را در برنامه خود دارند.

سرمشق خوبی باشید

شما همچنین باید ببینید کنید که نحوهٔ واکنش خودتان به نمایش و ابراز احساسات فرزندتان چگونه است؟ چون این موضوعی مهم است که هنگام عصبانیت او یا خودتان، پرخاش کلامی نداشته نباشید. مثلاً به جای «دیوونه م کردی!» بگویید: «وقتی این کار رو می کنی، من ناراحت می شم!» تا فرزندتان بفهمد که در واقع، مسیله فقط رفتار اوست، نه خود او! مراقب باشید از انتقاد بیش از حد که اعتماد به نفس کودک را کاهش می دهد و می گیرد خودداری کنید.

تعریف هوش هیجانی در علم روانشناسی به معنی بروز احساسات و همچنین کنترل آن هاست. والدین موظف اند تا در همان زمان کودکی به افزایش هوش هیجانی در کودکان آنها کمک کند. در این حوزه از متخصصان کلینیک روانشناسی ایران کمک بگیرید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "هوش هیجانی کودک سه ساله" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "هوش هیجانی کودک سه ساله"، کلیک کنید.