چرا استارتاپ ها شکست می خورند؟
مدیر مرکز نوآوری و شتابدهنده یکی از شرکت های دانش بنیان گفت: طبق استاندارد جهانی، 90 درصد استارت آپ ها محکوم به شکستند زیرا بازارسازی و بازار سنجی شان علمی انجام نمی دهند.
میلاد فریدونی، مدیر مرکز نوآوری و شتاب دهنده یکی از شرکت های دانش بنیان در حوزه صنعت مکانیزاسیون صنعت نشاء در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری اکسیداک گفت: رسالت اصلی این شرکت دانش بنیان، نوآوری در دانش کشاورزی، گلخانه داری و مکانیزاسیون بخش کشاورزی است.
وی افزود: این شرکت در حال حاضر تمام نیاز های صنعت مکانیزه نشاء کشور را تامین می کند. این شرکت با حمایت معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری دو طرح کلان ملی نشاء جذبی و دستگاه نشاء کار برنج را دردستور کار دارد. طرح هایی که هر کدام انقلاب صنعتی بزرگی در بخش کشاورزی ایجاد می کنند و فرصت اشتغال زیادی برای هزاران فرد در کرمانشاه و سایر استان های دیگر به وجود می آورند.
این دانشجوی دکترای کشاورزی افزود: اگر این طرح به ثمر برسد، سرعت کشت نشاء می تواند به وسیله ماشین آلات روزی به چندین هزار هکتار برسد. اکنون میزان آن کمتر از یک هکتار در روز است. علاوه بر آن محصولاتی مانند گیاهان روغنی که قابلیت نشاء کاری ندارند را نیز می توانیم نشاء کاری کنیم. سطح زیر کشت گیاهانی هم که امکان کشت دیم ندارند نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
وی گفت: مرکز نوآوری و شتاب دهنده این مجموعه نیز شامل تحقیق و توسعه است که وظیفه حمایت مادی و معنوی، مشاوره و منتورینگ ایده های جدید را برعهده دارد. ما در این مرکز سعی می کنیم با برگزاری رویداد های سالیانه، ایده های جدید و افراد با استعداد حوزه مکانیزسیون کشاورزی را کشف کنیم.
وی تصریح کرد: بخش ما استارت آپ ساز است. چالش های همه استارت آپ ها را به جان می خرد؛ ما مشکلات استارت آپ ها و افرادی که فقط ایده خام دارند و هیچ چیز مادی و معنوی دیگری از خودشان ندارند را حمایت مالی و معنوی می کنیم. همچنین این افراد به سرمایه گذاران فرشته متصل می شوند. در واقع یک شبکه ای از سرمایه گذران خیرین استارت آپ ساز در کشور ساخته ایم.
به گفته وی، سرمایه گذاری بخش تحقیق و توسعه شرکت ما محدود به استان کرمانشاه نیست. اکنون در استان اردبیل نیز یک شهرک گلخانه ده هکتاری خریداری کرده ایم و پروژه نشاء کشت بافتی را اجرا می کنیم. در این طرح، بذر هایی که به لحاظ علمی قابلیت کشت مجدد ندارند و همه وارداتی بوده اند و همچنین هزینه هایی حدودا 13 تا 14 میلیون تومان داشتند به روش علمی و با شیوه کشت بافت پرورش داده می شوند. این گیاه تحت لیسانس خارج از کشور نیست. وقتی عملیاتی شود دیگر انحصار معنایی نمی دهد.
وی ادامه داد: 9 پروژه زیر مجموعه بخش تحقیق و توسعه این شرکت است که هر کدام روی لبه علم حرکت می کنند. سبزیجات میکروبیلدینگ با هدف ترویج کشاورزی عمودی، بازار نشاء با هدف کوتاه کردن دست دلالان از شبکه تجارت و فروش و محصولات کشاورزی نهاد ها و ادوات و خدمات کشاورزی، نشاء کشت بافتی، طرح کلان نشا جذبی و … از جمله این طرح هاست. طبیعتا اجرای این طرح ها نیز هزینه زیادی به همراه دارد.
دریافت تسهیلات مالی؛ مهمترین مشکل شرکت های شتاب دهنده
فریدونی گفت: هرچند در حال حاضر حمایت خوبی از سوی پارک علم و فناوری کرمانشاه شده ایم، اما مهمترین مشکلی که با آن مواجه هستیم، مسیله مالی است که نیاز به حمایت های بیشتر صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری دارد.
مدیر مرکز نوآوری و شتاب دهنده یکی از شرکت های دانش بنیان در حوزه صنعت مکانیزاسیون صنعت نشاء افزود: فلسفه شتاب دهنده چند سالی است که خیلی مورد حمایت قرار گرفته است. خوشبختانه امروزه برای مراکز نوآوری و شرکت های شتاب دهنده یک سری تسهیلات در برنامه بودجه در نظر گرفته اند. همه این تسهیلات اثر بخش و حمایت کننده هستند، اما این حمایت ها به صورت بالفعل به دست می رسد. بین سرمایه ای که بالفعل می رسد تا سرمایه ای که بالقوه است فاصله زیادی وجود دارد. این فاصله یک مقدار ما را تحت فشار قرار می دهد. اگر این سرمایه زودتر و دقیق تر به دست ما برسد، مطممینا تحقیق و توسعه مان خیلی بهتر انجام می شود.
وی تاکید کرد: ما به عنوان مرکز نوآوری یکی از اصلی ترین محل درآمدمان تسهیلاتی است که از سوی دولت داده می شود تا ایده ها را حمایت کنیم. اگر فرآیند های اداری گرفتن این تسهیلات خیلی راحت تر و به شرکت های فناور اعتماد بیشتری شود، اقبال اجرای بسیاری از طرح هایمان افزایش می یابد.
استارت آپ ها بازار سنجی علمی انجام نمی دهند
وی به مشکلات استارت آپ ها برای اجرای ایده هایشان پرداخت و در این خصوص به اکسیداک گفت: طبق استاندارد دنیا، 90 استارت آپ ها محکوم به شکست هستند. مهمترین دلیلش نیز این است که علمی برخورد نمی کنند. بازار سازی و بازار سنجی شان علمی انجام نمی دهند. یک مرحله در طرح استارت آپی به نام همخوانی ایده بازار، همخوانی مسیله راه حل وجود دارد. استارت آپ ها مسیله راه حل را ابتدا باهم همخوانی نمی کنند. یک ایده خوب در ذهن شان است و تصور می کنند خیلی خوب جواب می دهد. نمی روند بازار را بسنجند. بازار این ایده را با افراد اقلیت پیشگام که با این مسیله مواجه اند مطرح نمی کنند و نتیجه آنها را نمی سنجند.
وی گفت: آنها پول پس انداز یا وام شان را وارد استارت آپ و ایده شان می کنند. در نهایت کالایشان را تولید می کنند که اقبالی در بازار ندارد. در نهایت سرمایه ای که برای تولید این ایده خرج کرده اند به هدر می رود و با شکست مواجه می شوند.
فریدونی بیان کرد: این فرد خوش فکر و متخصص پس از سرخوردگی اش دیگر حتی به عنوان کارشناس هم در این حوزه فعالیت نمی کند. رسالت اصلی ما کمک به این افراد است. در این مجموعه یک استارت آپ بار ها مورد بازنگری قرار می گیرد و اصلاح می شود. ما استارت آپی را داشته ایم که پس از دو سال قانع اش کرده ایم که ایده او به درد بازار حداقل بازار ایران نمی خورد، بنابراین باید ایده اش را تغییر دهد، زیرا اگر ده سال وقت و انرژی اش را نیز صرف کند، بازهم محکوم به شکست است.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه اغلب این نیرو های دانشگاهی که افراد خوش فکر با پتانسیل بالقوه هستند، شناختی نسبت به بازار ندارند. با استارت آپ به صورت علمی برخورد نمی کنند. سعی می کنند در سال اول شرکتی به نام خودشان ثبت کنند و هیات مدیره شان را بچینند. این همان قانونی است که باعث شکست شان می شود.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "90 درصد استارت آپ ها محکوم به شکستند/عدم بازارسنجی علمی فعالیت های جدید و نو" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "90 درصد استارت آپ ها محکوم به شکستند/عدم بازارسنجی علمی فعالیت های جدید و نو"، کلیک کنید.