ناهماهنگی زمان آموزش و حجم محتوای کتاب درسی؛ مهم ترین چالش آموزش و پرورش

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی در گفت وگو با اکسیداک مطرح کرد؛

ناهماهنگی زمان آموزش و حجم محتوای کتاب درسی؛ مهم‌ترین چالش آموزش و پرورش

ناهماهنگی زمان آموزش و حجم محتوای کتاب درسی؛ مهم ترین چالش آموزش و پرورش

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از چالش های اساسی، عام و کلی در نظام آموزش و پرورش ایران عدم تناسب میان زمان آموزش و حجم محتوای کتاب های درسی است که تاثیر بسیاری بر تکالیف درسی دارد.

حجت الاسلام علی لطیفی، رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه میزان حجم تکالیف درسی با میزان کیفیت عملکرد تحصیلی چه ارتباطی دارد، در گفتگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری اکسیداک، اظهار کرد: یکی از چالش های اساسی، عام و کلی در نظام آموزش و پرورش ایران عدم تناسب میان زمان آموزش و حجم محتوای کتاب های درسی است که تاثیر بسیاری بر تکالیف درسی دارد.

وی با اشاره به عدم تناسب بین زمان آموزش و حجم محتوای کتاب های درسی، عنوان کرد: نمی توانیم صرفاً بگوییم که حجم کدام یک، محتوا یا تکالیف زیاد است، بلکه درباره برخی از دروس باید بگوییم که زمان در اختیار آموزش اندک است.

ایران کمترین زمان آموزش را دارد

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش افزود: بر اساس مطالعات منتشرشده توسط انجمن پیشرفت ارزشیابی تحصیلی که مسیول برگزارکننده آزمون های تیمز و پرلز هستند، ایران کمترین زمان آموزش را در میان تمام کشور هایی که این آزمون در آن برگزار می شود، دارد؛ لذا این موضوع به صورت ناخودآگاه بر کیفیت آموزش تاثیر می گذارد.

لطیفی با بیان اینکه تکالیف آموزشی در نوع کیفیت یادگیری اثر می گذارد، اظهار کرد: این اثرگذاری یک اثرگذاری یک سویه و ساده نیست؛ لذا متاثر از عوامل متعدد است. در صورتی که زمان مناسب در اختیار نباشد، تکالیفی که در شرایط ایده آل و مطلوب می تواند موثر واقع شود، روی افزایش کیفیت یادگیری در شرایط نامطلوب به یک اثر منفی تبدیل می شود.

وی با اشاره به اینکه درباره تکالیف درسی به صورت مطلق و کلی نمی توان صحبت کرد، ادامه داد: لذا باید در این خصوص با در نظر داشتن مسیله زمان، نوع درس و تفکیک تکلیف کتاب های درسی و معلمان صحبت کنیم.

تاثیر تکلیف درسی بر کیفیت یادگیری

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مکانیزم استاندارد برای تعیین تکالیف درسی، اظهار کرد: از آنجایی که تکالیف درسی یک موضوع تک عاملی نیست و ما یک معیار استاندارد تکلیف نداریم؛ علاوه بر مسیله زمان، چگونگی طراحی تکالیف نیز مورد اهمیت است.

لطیفی با اشاره به چگونگی طراحی تکالیف درسی، عنوان کرد: تاکنون مولفان کتاب درصدد برآمدند تکالیف درسی را مرتبط و متناسب با اهداف کتاب و زمان پیش بینی شده تدوین کنند؛ اما برنامه ای که برای تکالیف و کتاب های جدید در نظر گرفتیم این است که در نوع فعالیت ها تنوع ایجاد کنیم.

نقش فعالانه دانش آموزان باید در تکالیف درسی درگیر شود

وی با بیان اینکه نباید تکالیف و فعالیت های درسی را در اندازه تکالیف نوشتاری در نظر بگیریم، یادآور شد: تکالیف درسی تا جایی که ممکن است باید مبتنی بر این رویکرد و نگاه باشد که نقش فعالانه دانش آموزان را درگیر کند، بخشی از ملاحظات، نیازها، اقتضایات روز و تحولاتی که درباره مسایل رسانه ای رخ می دهد را باید در این تکالیف در نظر بگیریم و سواد رسانه ای دانش آموزان را ارتقا دهیم.

نوع مواجهه معلم با تکالیف درسی

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در ارتباط با نوع مواجهه معلم با تکالیف درسی، اظهار کرد: تکلیف یادگیری یک نوع بستر است که نوع مواجهه معلم با آن بسیار تعیین کننده است. معلمان می توانند تکالیف درسی را به گونه ای اجرا کنند که نقش فعالانه دانش آموز درگیر شود؛ همچنین گاهی اوقات مواجهه معلم با تکالیف درسی می تواند این نقش را خنثی کند.

امکان لطمه به کیفیت یادگیری در طرح کیف در کلاس

لطیفی با اشاره به طرح کیف در کلاس، تصریح کرد: اجرای این طرح بستگی به امکانات مدرسه و مدت زمان حضور دانش آموز در مدرسه دارد. مدت زمان حضور دانش آموز در برخی از کشور ها به اندازه ای است که دانش آموز بتواند تکالیف درسی را در مدرسه به صورت کامل انجام دهد؛ اما در برخی از مدارس کشور ما این امکان فراهم نیست.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: زمانی که امکانات فراهم نباشد، دانش آموز باید به اجبار بخشی از تکالیف را در خانه انجام دهد؛ لذا اجرای این طرح در برخی از مدارس می تواند به کیفیت یادگیری لطمه بزند.

نقش اثرگذار تکلیف یادگیری در ارتقای کیفیت تحصیلی

وی با اشاره به اینکه باید تکالیف و فرصت های یادگیری را تنوع ببخشیم و نقش معلم را در آنها جدی ببینیم، اظهار کرد: اگر به تکلیف یادگیری به عنوان یک کلیشه ثابت، نگاه کنیم، نقش اثرگذار آن را در ارتقای کیفیت تحصیلی نمی توانیم محقق کنیم.

لطیفی با بیان اینکه تنوع در تکالیف یادگیری باید به گونه ای باشد که دانش آموزان با موضوع درگیر شوند، تصریح کرد: تحقق این موضوع وابسته به امکانات، فضا و شرایط است. بخشی از مطالبه عمومی و ملی ما در این زمینه به ضرورت ارتقای امکانات، خدمات و زیرساخت های آموزشی در محیط های آموزشی بازمی گردد. بایستی این فرصت را برای دانش آموزان و معلمان فراهم کنیم تا در قالب موقعیت های متنوع یادگیری سطح خود را ارتقا دهند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ناهماهنگی زمان آموزش و حجم محتوای کتاب درسی؛ مهم ترین چالش آموزش و پرورش" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ناهماهنگی زمان آموزش و حجم محتوای کتاب درسی؛ مهم ترین چالش آموزش و پرورش"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه