گانودرما چیست و چه خواصی دارد

گانودرما یا همان قارچ گانودرما چیست؟

قارچ های گانودرما  که به اسم قارچ ریشی () شناخته می شود، غذایی با بیشترین مقدار آلکالین در جهان است. اسم علمی این قارچ، لوسیدوم گانودرماست و گونه ای از قارچ های قرمز است. پیشینه نوشتاری به قدمت بیشتر از 200 سال دارد و محترم ترین گیاه دارویی در پزشکی سنتی چین است. افراد ثروتمند در زمان های گذشته از این قارچ شگفت انگیز برای به دست آوردن جاودانگی و آرامش استفاده می کردند. قارچ گانودرما اکنون به اسم «پادشاه گیاهان دارویی» شناخته می شود. افراد بر این باورند که گانودرما سلامت را بهبود بخشیده و باعث طول عمر می شود. از قارچ گانودرما به مدت زیادی در پزشکی سنتی چین برای درمان بیماری هایی مانند درد، سرطان و یا بیماری های کبد استفاده می شده است. همچنین برای برخی بیماری های عصبی و روانی نیز تجویز شده است. چند نکته جالب درباره قارچ گانودرما:

  • این قارچ در شش رنگ موجود است اما نوع قرمز آن معمولاً کشت شده و استفاده می شود.
  • قارچ ریشی در آشپزی استفاده نمی شود زیرا بسیار تلخ است.
  • احتمالاً شما نمی توانید قارچ گانودرما را در میوه فروشی و یا سوپرمارکت پیدا کنید.
  • از قارچ گانودرما تنها برای کاربردهای پزشکی استفاده می شود.
  • قبلاً گانودرما تنها به صورت وحشی رشد می کرد اما اکنون در مزارع و باغ های مخصوصی کشت می شود.
  • قارچ گانودرما با استفاده از روش کشت بافت، کشت می شود. این فرایند از تکنیک جدایی سانتریفوژ برای نگهداری مواد مغذی استفاده می شود.

گانودرما چیست و چه خواصی دارد

پلاک با باریک کردن مسیر رگ ها باعث محدود شدن جریان خون شده و باعث تصلب شریان می شود. در پژوهشی که انجام شده، مصرف گانودرما به مدت 2 هفته می تواند فشارخون را به مقدار زیاد کاهش دهد. عطاران چینی به طور سنتی گانودرما را برای کمک به و درمان بی خوابی توصیه می کنند. استفاده منظم از گانودرما می تواند به بهتر خوابیدن شما کمک کند. در ژاپن، گانودرمای خشک شده برای درمان بیماری های عصبی که به دلیل استرس های محیطی هستند، تجویز می شود. یک پژوهش نیز نشان داد که مصرف منظم گانودرما می تواند به بیمارانی که آلزایمر دارند کمک کند. این ماده یک اثر آرام بخش دارد که مانند موادمخدر و هیپنوتیزمی نیست. گانودرما برای اثرات آرام بخش عضلانی و جلوگیری از درد استفاده می شده است. باور بر این است که این گیاه همچنین بی اشتهایی و ضعف در اثر بیماری های مزمن را درمان می کند.

گانودرما یک افزایش دهنده سیستم ایمنی بدن است. این قارچ ها نه تنها سیستم ایمنی بدن را تحریک می کنند، بلکه آن را تنظیم هم می کنند. تعادل متابولیک را تنظیم کرده و سنتز نوکلییک اسید را در بدن بهبود می دهند. پلی ساکاریدها سطوح اینترفرون در بدن را با افزایش انتشار پروتیین از گلبول های سفید خون، افزایش می دهند. این گلبول های سفید به جلوگیری از گسترش بیماری کمک می کنند. پژوهش ها نشان داده است که بیمارانی که گانودرما مصرف کردند، اثرات جانبی کمتری در شیمی درمانی و پرتودرمانی داشتند. بازیابی پس از جراحی نیز بهتر انجام شد. اکسیژن برای سوزاندن چربی به عنوان سوخت بسیار ضروری است. سطوح بالای اکسیژن در متابولیسم بدن باعث کاهش وزن می شود. این کار باعث افزایش نرخ فراهم کردن اکسیژن برای خون می شود و انرژی بیشتری در اختیار شما قرار می دهد.

افزایش سطح انرژی به شما کمک می کند تا به مدت طولانی تری ورزش کنید و درنتیجه به کاهش وزن کمک می کند. گانودرما منبع سرشار از آنتی اکسیدان هاست. یکی از بالاترین منابع آنتی اکسیدان در گیاهان است. پپتید گانودرما یکی از قدرتمندترین آنتی اکسیدان هاست که در این گیاه یافت می شود. دیگر آنتی کسیدان ها شامل پلی ساکارید، ترکیب پپتید پلی ساکارید و ترکیبات فونولیک می شود. گانودرما برای اثرات ضدسرطانی خود شناخته شده است. این ماده سیستم ایمنی را تقویت می کند و با سلول های سرطانی مبارزه می کند. تولید را تحریک می کند که به مبارزه با انواع مختلف سرطان کمک می کند. اسید گانودرما که یک ترکیب موجود در گانودرماست به مبارزه با سرطان کبد کمک می کند.

این ماده با اثر فرونشانی از طریق تحریک تولید پروتیین در مغز استخوان مقابله می کند. در یک آزمایش، با 34 نفر با سطح پیشرفته سرطان به مدت 12هفته، 3 بار در روز گانودرما دادند. نتایج افزایش زیادی در سلول های T نشان داد. نبود اکسیژن یکی از دلایل اصلی سرطان است. سلول های سرطانی در محیط خالی از اکسیژن زندگی می کنند. بنابراین سلول های سرطانی نمی توانند در یک محیط سرشار از سرطان زندگی کنند. پژوهش های آزمایشگاهی زیادی نشان داده است که گانودرما می تواند از متاستاز سرطان جلوگیری کند. عصاره گانودرما در داروها برای جلوگیری از تکثیر سلول های سرطانی استفاده می شوند. علاوه براین، ترکیب کردن گانودرما با ، قدرت آن را افزایش می دهد تا رشد سلول های سرطانی را متوقف کند.

گانودرما سلول های ایمنی به نام ماکروفاژها را تحریک می کند که آنها باکتری های عفونی را هضم می کنند. این کار همچنین از پیشرفت عفونت های ثانویه جلوگیری می کند. همچنین درمقابل عفونت های مخمری نیز فعالیت می کند. گانودرما از سال ها قبل برای افرادی که و اضطراب داشتند، تجویز شده است. این ماده می تواند فوران احساسات در استرس و مزمن کاهش دهد. مانک های چین باستان از این قارچ برای آرامش ذهن خود به منظور مراقبه استفاده می کردند. کاربرد موضعی گانودرما می تواند برای التیام زخم های پوستی، ، پسوریازیس، نیش حشرات، زخم ها و خراش ها موثر باشد. گانودرما همچنین می تواند عفونت مجاری ادراری را بهبود دهد. در یک پژوهش، به 88 نفر که از عفونت مجاری ادراری رنج می بردند به مدت 2 هفته گانودرما دادند. محققان متوجه شدند که گانودرما به مقدار زیاد بهتر از پلاسبو در برطرف کردن مشکل عمل کرد.

این ماده باعث مهار ردوکتاز آلفا-5 شد که یک آنزیم است که تستوسترون را به دی هایدروتستوسترون تبدیل می کند. این ردوکتاز آلفا-5 می تواند باعث تورم پروستات شده و در ادامه مشکلات جسمانی ایجاد کند. همچنین گانودرما جریان ادرار را در مردانی که علایم مجاری ادراری کم تا متوسط داشتند را بهبود بخشید. عصاره گانودرما برای کاهش دردهای پس از تبخال که پس از التیام تبخال ایجاد می شوند، بسیار موثر است. ترکیبی از گانودرما و سان میوا (مخلوطی از چندین گیاه دارویی چینی) می تواند به کاهش آرتریت روماتویید کمک کند. این ماده به کاهش ورم همراه با آرتریت روماتویید کمک می کند. گانودرما همچنین برای گردن و دستان خشک شده نیز موثر است.

خواص قارچ گانودرما

طبق مطالعات و تحقیقاتی که درباره ی خواص قهوه گانودرما ماسالا شده است. مصرف این قارچ به صورت فرآوری شده میتواند باعث پیشگیری و کنترل نزدیک به 30 نوع اختلال و بیماری مختلف در انسان شود. وجود مولفه ها و ترکیبات شیمیایی کمیاب و بسیار مفید در گانودرما باعث شده تا مصرف این قارچ منجر به برطرف کردن اکثر نیازهای بدن انسان به مواد مغذی و حیاتی مورد نیاز خود شود و باعث ایجاد شرایط تعادلی در متابولیسم بدن و افزایش سطح سلامتی در انسان بشود. گانودرما برای کاهش قندخون بسیار مفید است. این قارچ شامل پلی ساکاریدهایی است که به اسم گانودران آ، ب و ث شناخته می شود که اثرات ارایه می دهند. میزان انسولین پلاسما را افزایش می دهد تا استفاده بافت کناری و متابولیسم کبد از گلوکز را افزایش دهد.

در حال حاضر(سال 2019 – 1398) تعداد 254 مقاله علمی بین المللی و 137 مقاله علمی ایرانی درباره گانودرما و خواص مختلف آن منتشر شده است. یکی از مهمترین تاثیرات و خواص قارچ گانودرما تقویت سیستم ایمنی بدن میباشد. اگرچه برخی از جزییات هنوز به خوبی مشخص نیستند ولی آزمایشهای انجام شده بر روی قارچ گانودرما نشان میدهند که مصرف این قارچ میتواند تاثیرات مثبت زیادی بر روی گلوبولهای سفید که در واقع اصلی ترین قسمت سیستم ایمنی بدن را تشکیل میدهند، داشته باشد. همچنین این مطالعات مشخص کرده اند که قارچ گانودرما میتواند منجر به تغییر و کنترل التهاب در گلوبولهای سفید خون شود که این موضوع میتواند تاثیر مثبتی بر روی بیماری های خود ایمنی داشته باشد.

تحقیقات صورت گرفته بر روی بیماران سرطانی که از این قارچ مصرف کردند نیز حاکی از آن است که وجود برخی از ترکیبات و مولکولهای موجود در قارچ گانودرما میتواند منجر به تقویت نوع خاصی از گلوبولهای سفید خون شود که آنها را سلولهای قاتل طبیعی مینامیم که میتوانند با از بین بردن سلولهای غیر عادی مانع از به وجود آمدن تومور شوند و با انواع عفونت ها در بدن مقابله کنند. همچنین این تحقیقات نشان داده اند که قارچ گانودرما میتواند باعث افزایش تعداد نوع دیگری از گلوبولهای سفید شوند که به آنها لنفوسیت ها گفته میشود. اگرچه قارچ گانودرما میتواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در بیماران شود ولی شواهد نشان میدهند که مصرف این قارچ به صورت فرآوری شده برای افراد سالم هم میتواند مفید باشد.

در یکی از مطالعات انجام شده در باره ی خواص قارچ گانودرما مشخص شد که مصرف این قارچ میتواند باعث بهبود عملکرد لنفوسیت ها برای مقابله با عفونت و سرطان در ورزشکارانی که در معرض شرایط استرس زا و پر تنش هستند بشود. به هر حال تمامی تحقیقات و آزمایشات صورت گرفته نشان دهنده ی تاثیرات مثبت گانودرما در گلوبولهای سفید و سیستم ایمنی بدن هستند. البته میزان این تاثیرات در افراد مختلف (بیمار و یا سالم) متفاوت خواهد بود. بسیاری از مردم دنیا در حال حاضر بخاطر از این قارچ استفاده میکنند. در حقیقت بر اساس یک مطالعه ی صورت گرفته بر روی بیش از 4000 نفر از مبتلایان به سرطان سینه که بیماریشان بهبود پیدا کرده بود مشخص شد که 59 درصد از آنان از مصرف کنندگان قارچ گانودرما بوده اند.

چیست و چه خواصی دارد؟ فواید قارچ گانودرما برای سلامتی چیست؟ قارچ گانودرما را چطور مصرف کنیم؟ اثراث جانبی قارچ گانودرما چیست؟ در این مقاله بهترین فواید و خواص قارچ گانودرما را معرفی کرده ایم و در ادامه طریقه مصرف قهوه فوری سوپریم و همچنین اثرات جانبی قارچ گانودرما را خواهید خواند. آیا تا بحال اسم قارچ گانودرما را شنیده اید؟ من مطمینم که بسیاری از شما از خواص این قارچ شگفت انگیز اطلاع کافی ندارید. در ادامه با قارچ گانودرما بیشتر آشنا شوید. قارچ گانودرما پیش از این به عنوان «گیاه توانمند معنوی» و «قارچ ده هزار ساله» شناخته می شد.

به علاوه چندین تحقیق آزمایشگاهی صورت گرفته بر روی قارچ گانودرما نشان میدهد که مصرف این قارچ میتواند منجر به نابودی سلولهای سرطانی نیز بشود. البته لازم به ذکر است که مقدار این اثر بخشی بر روی بدن انسان در مقابل حیوانات برابر نبوده. تحقیقات دیگر انجام شده بر روی خواص قارچ گانودرما نشان میدهد که به دلیل اثرات مثبتی که گانودرما بر روی هورمون تستسترون میگذارد، مصرف آن میتواند برای سرطان پروستات نیز مفید باشد. مطالعات بسیار دیگری نشان میدهند که مصرف قارچ گانودرما میتواند برای پیشگیری و یا کنترل سرطان روده ی بزرگ نیز بسیار موثر باشد. این تحقیقات نشان میدهند که مصرف قارچ گانودرما به مدت 1سال باعث کاهش تعداد و اندازه ی تومور ها در روده ی بزرگ شده است.

همچنین گزارش مفصلی از مطالعات متعدد نشان میدهد که مصرف قارچ گانودرما میتواند تاثیرات بسیار سودمندی در بیماران سرطانی داشته باشد. از جمله فواید مصرف قارچ گانودرما میتوان به افزایش فعالیت گلوبولهای سفید اشاره کرد که منجر به مبارزه با سلولهای سرطانی و بهبود کیفیت زندگی در بیماران سرطانی میشود. اگرچه محققان اظهار داشتند که گانودرما باید به صورت فرآوری شده و در کنار سایر داروهای مصرفی بیمار استفاده شود و نه اینکه جایگزین آنها شود. البته ناگفته نماند که به تحقیقات بسیار دیگری در زمینه ی اثر بخشی گانودرما بر روی سرطان نیاز هست. آنتی اکسیدانها مولکولهایی هستند که میتوانند از آسیب رسیدن به سلولهای بدن جلوگیری کنند. به همین دلیل است که در دنیا توجه ویژه ای به مواد غذایی و منابع حاوی آنتی اکسیدان میشود چرا که میتوانند وضعیت آنتی اکسیدان را در بدن بهبود ببخشند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "گانودرما چیست و چه خواصی دارد" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی, کسب و کار ایرانی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "گانودرما چیست و چه خواصی دارد"، کلیک کنید.