طریقه مصرف قرص مترونیدازول برای عفونت واژن

داروی مترونیدازول آنتی بیوتیکی است که با باکتری ها مقابله می کند و برای درمان انواع مختلف عفونت ها استفاده می شود. این ماده متعلق به دسته ای از آنتی بیوتیک ها است که به نام نیتروایمیدازول شناخته می شوند. این دارو با جلوگیری از رشد باکتری ها و پروتوزوا ها کار می کند. این آنتی بیوتیک فقط عفونت های باکتریایی را درمان می کند و در درمان عفونت های ویروسی مانند ننقشی ندارد. مترونیدازول برای درمان عفونت های باکتریایی واژن، معده، روده، کبد، پوست، مفاصل، مغز، قلب و دستگاه تنفسی استفاده می شود.

طریقه مصرف قرص مترونیدازول برای عفونت واژن

مترونیدازول موضعی نیز به شکل کرم و ژل وجود دارد که برای درمان روزانه (یک بیماری پوستی) استفاده می شود. ژل بهداشتی بانوان برای چی خوبه ؟ این ژل واژینال برای درمان عفونت های باکتریایی واژن نیز قابل استفاده است.

مترونیدازول فقط عفونت های باکتریایی را درمان می کند و در درمان عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا نقشی ندارد.

نکات مهم طریقه مصرف مترونیدازول

1:  در برخی بیمارانی که تحت درمان با مترونیدازول هستند، تشنج و سایر ناهنجاری های سیستم عصبی گزارش شده است. این دارو در بیماران مبتلا به یا کسانی که دچار تشنج می شوند باید با احتیاط مصرف شود. در صورت مشاهده ی هرگونه علایم عصبی مانند تشنج، سردرد، تغییرات بینایی، ضعف، بی حسی یا گزگز باید سریعا مصرف مترونیدازول را متوقف کنید.

2: رایج ترین عارضه ی قرص مترونیدازول احساس طعم فلز در دهان است. برای بسیاری افراد، این طعم بد، نه فقط در هنگام بلعیدن دارو بلکه در طول دوره ی درمان نیز ادامه دارد.

3: تغییر رنگ ادرار به رنگ قهوه ای مایل به قرمز و نارنجی هنگام مصرف مترونیدازول می تواند عجیب باشد. اما نگران نباشید. این تغییر رنگ به دلیل متابولیت مترونیدازول ایجاد می شود که وقتی در بدن تجزیه می شود و از طریق کلیه ها دفع می شود. رنگ ادرار، یک یا دو روز پس از قطع درمان به حالت طبیعی باز می گردد.

4: مصرف داروی مترونیدازول ممکن است روی نتیجه ی بعضی از آزمایش های پزشکی خاص اثر بگذارد. اطمینان حاصل کنید که همه ی کارکنان و پزشک های آزمایشگاه در جریان استفاده ی شما از داروی مترونیدازول قرار گرفته باشند.

5: داروی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.

6: در صورتی که شما برای ابتلا به عفونت خاصی مانند تریکوموناس واژینالیس درمان می شوید، لازم است شریک جنسی شما هم برای جلوگیری از ابتلا به عفونت تحت درمان قرار بگیرد. در طول درمان به خاطر ابتلا به این گونه عفونت ها از برقراری نزدیکی جنسی اجتناب کرده یا همیشه از کاندوم استفاده کنید.

7: داروی مترونیدازول برای وضعیت فعلی بیماری شما تجویز شده است. به طور خودسرانه و برای درمان عفونت های دیگر از آن استفاده نکنید مگر این که توسط پزشک تجویز شده باشد.

8: در صورتی که داروی مترونیدازول را برای مدت طولانی مصرف می کنید آزمایش های پزشکی مانند باید در حین مصرف این دارو انجام شود. در تمامی جلسات پزشکی و آزمایشگاهی خود حاضر شوید. برای اطلاع از جزییات بیش تر با پزشک خود مشورت کنید.

نکاتی در مورد طریقه استفاده از کرم موضعی و ژل واژینال مترونیدازول

هنگام استفاده از کرم یا ژل مترونیدازول برای درمان روزانه، باید 2 بار در روز و به مدت 2 ماه از آن استفاده کنید. حتی گاهی ممکن است دوره ی درمان بیش تر طول بکشد.

اگر از کرم یا ژل برای درمان عفونت پوستی یا زخم آلوده استفاده می کنید، باید آن را روزی 2 تا 3 بار استفاده کنید.در جشنواره بهاره فروش انواع ماسک صورت،  قیمت ماسک کربن ویتابلا  با 10 درصد تخفیف به فروش می رسد.

نحوه ی استفاده از کرم موضعی مترونیدازول

  • یک لایه نازک از کرم مترونیدازول را روی ناحیه ای که تحت درمان است قرار دهید و خیلی آرام بمالید.
  • سعی کنید از وارد شدن کرم مترونیدازول به چشمان خود جلوگیری کنید، زیرا ممکن است باعث سوزش چشم ایجاد کند.
  • اگر مقداری کرم وارد چشمانتان شد، بلافاصله آن را با آب سرد بشویید.

نحوه ی استفاده از ژل واژینال مترونیدازول

برای استفاده از ژل مترونیدازول، می توانید اپلیکاتور را از ژل پر کنید و در واژن خود قرار دهید.هنگام استفاده از ژل واژینال مترونیدازول، از برقراری رابطه ی جنسی خودداری کنید.

توصیه می شود در زمان پریودی از ژل واژینال مترونیدازول استفاده نکنید.

مترونیدازول را در درمان چه بیماری هایی می توان استفاده کرد؟

به طور کلی مترونیدازول را برای درمان عفونت های انگلی دستگاه گوارش از جمله عفونت های ژیاردیا در روده ی کوچک، انواع آمیبیازیس (روده ای و خارج روده ای) تجویز می کند. همچنین مترونیدازول به تنهایی یا در ترکیب با آنتی بیوتیک های دیگر در درمان آبسه ناشی از باکتری های بی هوازی استفاده می شود.

درمان عفونت های حاد دندانپزشکی، عفونت هلیکوباکتر پیلوری در معده، پریتونیت، عفونت های زخم، عفونت مفصلی، بیماری التهابی لگن، واژینوز باکتریال و عفونت های تریکوموناس واژن از دیگر کاربردهای درمانی مترونیدازول هستند. در زیر به بررسی بیماری های گفته شده می پردازیم.

1: ژیاردیازیس

عفونت ژیاردیا یک عفونت روده ای است. عفونت ژیاردیا (ژیاردیازیس) یکی از مهم ترین بیماری های منتقله از راه آب است. این انگل از طریق غذا و تماس شخص با دیگری، قابل انتقال است. متروندازول در درمان ژیاردیازیس قابل استفاده است.

علایم و نشانه های ژیاردیازیس 1 تا 3 هفته پس از مواجهه با انگل ظاهر می شوند و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اسهال آبکی و چرب و بدبو
  • خستگی یا بی حالی
  • نفخ شکم
  • حالت تهوع
  • کاهش وزن

2: آمیبیازیس

آمیبیازیس یک عفونت انگلی روده است که توسط تک یاخته ای به نام انتاموبا هیستولایتیکا ایجاد می شود. آمیبیازیس بیش تر در کشورهای گرمسیری دیده می شود. این انگل از طریق آب و غذای آلوده و تماس مستقیم با مدفوع وارد بدن می شود.

افراد با پوست چرب بعد از استفاده منظم از ژل کرم ویتابلا ، پوست صاف و درخشانی خواهند داشت.

آمیبیازیس دو فرم روده ای و خارج روده ای دارد. وقتی کیست های انگل وارد روده ی بزرگ می شوند، به درون دیواره ی روده ی بزرگ منتقل می شوند. این امر باعث اسهال خونی، کولیت و تخریب بافت روده می شود. در نتیجه فرد آلوده، با انتشار کیست های انگل از طریق مدفوع آلوده، بیماری را گسترش می دهد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "طریقه مصرف قرص مترونیدازول برای عفونت واژن" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی, کسب و کار ایرانی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "طریقه مصرف قرص مترونیدازول برای عفونت واژن"، کلیک کنید.