راه های تشخیص علت درد کتف چپ

علت درد شانه و کتف راست و چپ و درمان های آن

دردهای شانه و کتف اغلب جدی نیستند و با کمی استراحت، کمپرس یخ، کیسه آب گرم، ماساژ و نرمش‌های خاص قابل درمان هستند. اما درد کتف و شانه ادامه‌دار، شدید و همراه با سایر علائم آزاردهنده ممکن است نشانه‌ای از وجود یک مشکل جدی و ریشه‌دار باشد که بی­‌توجهی به آن باعث ایجاد آسیب‌­های بیشتر به عضلات و مفاصل شانه خواهد شد. برای تشخیص علت اصلی درد کتف چپ و درمان اصولی آن حتما به متخصص شانه مراجعه کنید و از مصرف خودسرانه داروها و انجام‌ درمان‌ خودداری نمایید.

راه های تشخیص علت درد کتف چپ

انواع درد دست چپ و پشت کتف

درد دست چپ به دو شکل درد حقیقی و درد انتشاری (ارجاعی) در اشخاص احساس می شود. که درد حقیقی به دردی گفته می شود که دلیل درد و ناراحتی آن عضو خود عضو باشد. اما در حالی که درد ارجاعی دردی است که دلیل درد دست سمت چپ یا هر عضو دیگری سایر اعضا باشند.

علت درد دست چپ و شانه با منشا درد حقیقی چیست؟

– کار کشیدن بیش از حد از دست چپ

یکی از دلایل اصلی درد پشت کتف و دست چپ می تواند فعالیت های بدنی شدید، ورزش های سنگین و کار کشیدن بیش از حد از دست چپ باشد. این درد پس از چند روز استراحت بهبود پیدا می کند و نیاز به درمان خاصی ندارد.

– اسپاسم عضلانی

اسپاسم عضلانی در ناحیه بازو و ساعد می تواند از دلایل درد دست سمت چپ باشد.

– پوکی استخوان

پوکی استخوان که به دلیل کمبود مواد معدنی ضروری بدن رخ می دهد می تواند از دلایل ایجاد درد در هر مفصلی اعم از دست ها شود.

– آرتروز

یکی از رایج ترین دلایل درد دست سمت چپ به ویژه در زنان و چپ دستان آرتروز است. آرتروز دست باعث ایجاد درد دست چپ و پشت کتف، درد گردن، درد شانه خواهد شد و همچنین فرد احساس سوزن سوزن شدن، گز گز و یا تیر کشیدن را علاوه بر درد خواهد داشت.

از آنجا که آرتروز نوعی بیماری پیشرونده است و اگر برای درمان و کنترل آن اقدام نشود باعث ساییدگی و فرسودگی بیش از حد استخوان ها و مفاصل می شود که برای تسکین درد و درمان آرتروز متخصص ارتوپدی مجبور به روش های تهاجمی اعم از عمل جراحی خواهد شد. بنابراین در صورت مشاهده علائم آرتروز هرچه سریعتر به بهترین متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

دلیل درد پشت کتف چپ با منشا درد ارجاعی چیست؟

از آنجا که دست، گردن و قلب از یک سلول تشکیل شده اند و منشا جنینی یکسانی نیز دارند، بنابراین ایجاد بیماری یا مشکل در هر یک از این سه اعضا ممکن است سایر اعضا را نیز درگیر کند و تشخیص دلیل بیماری برای پزشکان سخت تر شود.

– دیسک و آرتروز گردن

فتق دیسک گردن و آرتروز گردن یکی دیگر از دلایل درد پشت کتف چپ و دست چپ هستند. بیرون زدگی مهره های گردنی که به دلیل آرتروز و یا دیسک گردن است می تواند هر دو دست را درگیر کند و باعث عدم کارایی دست ها شوند.

– بیماری های قلبی- عروقی

یکی از دلایل درد درد پشت کتف چپ و دست چپ با منشا درد ارجاعی بیماری های قلبی-عروقی به خصوص در افراد میانسال و سالمند است. در این مواقع درد دست سمت چپ، درد گردن و درد قفسه سینه می تواند نشانه بیماری های قلبی-عروقی باشد و نیاز است به پزشکان متخصص قلب و عروق برای بررسی بیشتر مراجعه کنید.

بیماری های معده

درد ناشی از بیماری های معده می تواند باعث درد دست چپ و پشت کتف و همچنین درد قفسه سینه شود. از جمله بیماری های معده که باعث بروز چنین دردهایی می شوند؛ زخم معده، رفلاکس معده، مشکلات سوء هاضمه و گاستریت های مزمن است.

– استرس های شدید

متاسفانه امروز به دلیل استرس های شدید بسیاری از ما ممکن است درد دست سمت چپ و قفسه سینه، درد دست چپ و گردن و درد دست سمت چپ و نیمه چپ سر را تجربه کرده باشیم.

چه زمانی درد شانه و کتف را جدی بگیریم؟

درد شانه و کتف اغلب جدی نیست و معمولا با استراحت و درمان­‌های خانگی قابل درمان است. اما گاهی می‌تواند جدی باشد و ممکن است در شرایط خاص به مراقبت پزشکی نیاز داشته باشد. اگر پس از استراحت و انجام درمان­‌های خانگی، درد شانه تسکین نیافت، به تدریج تشدید شد و یا علائم و نشانه­‌های زیر بروز کرد، ممکن است علامت یک عارضه زمینه‌ای جدی باشد. در موارد زیر حتما درد شانه خود را جدی گرفته و به پزشک مراجعه کنید:

  • شانه درد شدید و مداوم: درد مداوم شانه که بیش از چند هفته طول می‌کشد یا با درمان‌های خانگی، مصرف مسکن، کمپرس یخ و کیسه آب گرم تسکین نمی‌یابد، ممکن است جدی باشد.
  • خشکی شانه یا درد شدید هنگام حرکت شانه: اگر حرکت دادن شانه موجب ایجاد درد شدید شده و یا درد مزمن شانه آنقدر شدید است که مانع خوابیدن و استراحت می‌شود، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.
  • ضعف در بازو: ضعفی که به طور فزاینده­‌ای شدیدتر می‌­شود.
  • بی­حسی در بازو و یا دست: بی­حسی یا گزگز در بازو، شانه و دست ممکن است به علت بیرون‌زدگی دیسک گردن باشد.
  • حرکت محدود یا کاهش یافته: دامنه حرکتی محدود مانند عدم توانایی در بلند کردن بازو از بالای سر.
  • تغییر شکل مفصل شانه: ایجاد ناهنجاری یا تغییر شکل ظاهری در شانه یا بازو.
  • درد یا آسیب ناگهانی: اگر درد شانه شما ناشی از آسیبی مانند زمین خوردن باشد و یا اگر مفصل‌تان به طور محسوسی تغییر شکل پیدا کرده است، باید فورا به پزشک مراجعه کنید.
  • دشواری در تنفس: اگر درد شانه همراه با مشکل در تنفس یا احساس خشکی در قفسه سینه همراه است، ممکن است دچار حمله قلبی شده باشید و باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

سخن پایانی

هدف ما از این مقاله افزایش سطح اطلاعات شما از چنین دردهایی بود و قصد داشتیم این نکته را گوشزد کنیم که داشتن اطلاعات کافی نیست و در صورتی که درد دست چپ و پشت کتف را تجربه کردید و پس از مدتی این درد رو به بهبود نبود نیاز است که به پزشکان متخصص این حوزه مراجعه کنید تا پس از بررسی های لازم، در صورت لزوم درمان را آغاز کنند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "راه های تشخیص علت درد کتف چپ" هستید؟ با کلیک بر روی پزشکی, کسب و کار ایرانی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "راه های تشخیص علت درد کتف چپ"، کلیک کنید.