نقد و بررسی مجموعه کنسول بازی مایکروسافت Xbox Series X 1TB – تحویل هفت هفته کاری3803

بررسی:

بسته کنسول بازی Microsoft Xbox Series X 1TB – تحویل در هفت هفته کاری

قدرتمندترین کنسول جهان در حال حاضر، البته فعلا روی کاغذ

نسل نهم کنسول‌های بازی از راه رسید و ورود این کنسول‌ها دقیقاً به موازات سالی بود که تقریباً همه مردم دنیا با بیماری کرونا مبارزه می‌کردند. مایکروسافت نسل هفتم کنسول های بازی را بسیار قوی روانه بازار کرد و با عرضه بازی های فراوان توانست تا پایان نسل دوشادوش سونی و کنسول PS3 حرکت کند و حتی در برهه ای از زمان از رقیب دیرینه خود پیشی بگیرد. . اما نسل هشتم به طور کامل معادله را تغییر داد و این سونی بود که با عرضه کنسول PS4 توانست نبض بازار را به طور قابل توجهی در دست بگیرد و با انتشار بازی های مهیج و برجسته برنده نسل هشتم شود. اما این پایان کار مایکروسافت نبود و این شرکت نمی خواست سیاست های اشتباه نسل قبل را در نسل جدید تکرار کند. به همین دلیل از همان ابتدا یکی از قدرتمندترین کنسول های تاریخ را طراحی و روانه بازار کرد تا در کنار قدرت این کنسول و عرضه بازی های متعدد به دوران اوج خود بازگردد. مایکروسافت تاکنون دو کنسول در این نسل عرضه کرده است. XBOX Series X و XBOX Series S. XBOX Series X را در اینجا بررسی خواهیم کرد. این کنسول از نظر سخت افزاری قوی ترین کنسول دنیا و حتی تاریخ است. اما می گوییم که این لقب فعلاً روی کاغذ به این کنسول داده شده است، زیرا همه می دانیم که نقطه قوت اصلی کنسول بازی های متعدد و کاربردی و ارائه خدمات جذاب است.

یک فضای داخلی قدرتمند در یک نمای بیرونی زیبا

کنسول XBOX Series X با قدرت 12.1 ترافلاپس به قدرتمندترین کنسول بازی خانگی تبدیل شده است که حدود 20 درصد از رقیب خود PS5 قدرتمندتر است، اما همانطور که قبلاً گفته شد، قدرت بیشتر دلیل برتری نیست. در این کنسول ارائه بازی ها و خدمات بهتر به کاربران می تواند در نهایت برنده این نسل را مشخص کند. این کنسول از یک پردازنده سفارشی AMD Zen 2 استفاده می کند که قدرت پردازشی بسیار بالایی دارد. برای پردازنده گرافیکی این کنسول از معماری AMD RDNA 2 استفاده شده است که قدرت 12.15 ترافلاپس را ارائه می دهد و همین امر این کنسول را به قوی ترین کنسول خانگی تبدیل می کند. نکته قابل توجه در مورد کنسول های این نسل، استفاده از حافظه های SSD برای اولین بار در تاریخ است. SSD ها سرعت بسیار بالایی دارند و همین امر باعث شده تا سرعت لود بازی ها و همچنین آمادگی آن ها برای کار کاهش چشمگیری پیدا کند و حتی در برخی از بازی ها دیگر شاهد لود صفحات نباشیم.

یک ترابایت حافظه SSD در این کنسول استفاده شده است که می تواند بسیاری از نیازهای کاربران را برطرف کند. درایو نوری این کنسول 4K UHD Blu-ray می باشد که می تواند حجم بسیار بیشتری نسبت به نسل قبل از خود به نمایش بگذارد و به همین دلیل تا مدت ها با بازی های چند دیسکی این نسل مواجه نخواهیم بود. 16 گیگابایت GDDR6 به عنوان حافظه رم قادر است قدرت قابل توجهی به این کنسول بدهد و تجربه بازی را با نرخ 60 فریم در ثانیه برای اکثر بازی ها به ارمغان بیاورد. یکی از مواردی که مایکروسافت روی آن بسیار مانور داده سیستم خنک کننده آن است، این محصول از یک فن نسبتا بزرگ استفاده می کند که در بالای این کنسول قرار گرفته و می تواند هوای گرم را خیلی بهتر از بین ببرد. با وجود این فن بزرگ، با یک کنسول بسیار کم صدا روبرو هستیم. بهتر است کمی در مورد دسته این کنسول صحبت کنیم. نکته ای که باعث تعجب بسیاری از کاربران و حتی منتقدان شد، استفاده از باتری قلمی برای بوت شدن است. یکی از سیاست های مایکروسافت از ابتدای نسل هفتم تا به امروز، استفاده از باتری قلمی برای دستگیره ها است، در حالی که رقیب دیرینه اش، سونی، دسته ها را به همان باتری داخلی نسل هفتم مجهز کرده است که می توانید به راحتی آن را شارژ کنید. با کابل به هر حال، چه این مقاله را دوست داشته باشید یا نه، فکر می کنیم این یک گام به عقب و یک بررسی منفی برای کنسولی با این اندازه است.

این کنسول ظاهر بسیار زیبایی دارد و در نگاه اول نظر شما را به خود جلب می کند. یک مکعب مستطیل مشکی که دریچه هوا به صورت پنجره روی آن قرار گرفته است و اگر از زاویه به آن نگاه کنید انعکاس نور سبز را در آن خواهید دید و همانطور که می دانید نور سبز به عنوان شناسه کنسول XBOX جعبه این کنسول نیز شما را شگفت زده خواهد کرد. جعبه ای نسبتا سنگین که ظاهری غیرعادی دارد و به نوعی حس خرید غیر معمول و خاصی را به شما القا می کند. جعبه این محصول مانند بسیاری از جعبه هایی که دیده اید باز نمی شود و از همان ابتدا با یک محصول لوکس طرف هستید. اگر جعبه این کنسول را باز کنید، با یک کنسول کادوپیچ مواجه می شوید که بسیار تمیز و مرتب در آن قرار گرفته است و به همین دلیل حتی می توان از آن به عنوان یک هدیه شیک (البته بدون توجه به قیمت) استفاده کرد. کنسول نیز تقریبا سنگین است و شبیه یک کیس کامپیوتر کوچک است. این محصول به گونه ای طراحی شده است که می توانید آن را هم به صورت عمودی و هم افقی روی میز قرار دهید اما به دلیل معماری و خنک کننده ای که روی آن قرار گرفته است، بهتر است کنسول را به صورت عمودی و عمودی قرار دهید. البته ایستادن زیباتر خواهد بود، زیرا دیگر مجبور نخواهید بود زاویه لوگوی ایکس باکس و حتی پاهای پایینی کنسول را تغییر دهید.

دستگیره هنوز راحت است، اما تغییرات بسیار کمی وجود دارد

همان طور که تا حدودی اشاره شد، دسته این کنسول ویژگی های جدید زیادی را به همراه ندارد و تقریبا مانند نسل هشتم عمل می کند. برای دستیابی به این کنسول، مایکروسافت فقط برخی از مشکلات را برطرف کرده و هیچ تغییر اساسی ایجاد نکرده است. در مورد ظاهر، کنترلر دارای بافت هایی در طرفین است که از لیز خوردن دست ها به خصوص در هنگام عرق کردن جلوگیری می کند. پورت Micro USB با USB-C جایگزین شده است که البته با توجه به اینکه همچنان از باتری های قلمی در این کنترلر استفاده می شود، چندان کاربردی به نظر نمی رسد. حداقل در این مدت. البته دلایل دیگری نیز برای عدم ایجاد تغییرات اساسی در کنترلر این کنسول وجود دارد. یکی از مهم ترین دلایل این امر راحتی و ارگونومی گریپ های XBOX است که توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کرده است. معمولاً این ضرب المثل را شنیده ایم که به تیم برنده دست نمی زنند، داستان همین است.

حافظه SSD، بازگشت سریع یا رزومه سریع

درست مانند سونی، مایکروسافت از هارد دیسک های SSD در دو کنسول نسل فعلی خود یعنی XBOX Series X و XBOX Series S استفاده می کند. این کنسول از 1 ترابایت حافظه استفاده می کند که حدود 800 گیگابایت برای نصب بازی ها در اختیار شما قرار می دهد. اگرچه این ظرفیت حدود 100 تا 150 گیگابایت بیشتر از رقیب PS5 خود است، اما با توجه به رشد چشمگیر بازی های ویدیویی، ممکن است در دراز مدت کمی آزاردهنده باشد. البته مایکروسافت برای حل این مشکل راهکارهایی را پیش روی بازیکنان قرار داده است. ابتدا با ارائه حافظه های ویژه ای که بعداً در بازار عرضه خواهند شد، می توان از طریق پورت مخصوصی که برای هر دو کنسول مایکروسافت ساخته شده است، حافظه آنها را افزایش داد که البته قیمت نسبتا بالایی نیز دارد. راه حل دوم این است که مایکروسافت و شرکت های بازی به شما اجازه می دهند قسمت هایی از بازی را که نیاز دارید دانلود و نصب کنید. به عنوان مثال، شما فقط می توانید از قسمت تک نفره یک بازی استفاده کنید و نمی توانید قسمت چند نفره را نصب کنید. حال ممکن است بپرسید این هارد SSD چه امکاناتی را در اختیار کاربران قرار می دهد؟ شاید بهترین ویژگی کنسول های نسل نهم مایکروسافت، Quick Resume باشد. با استفاده از این قابلیت می توانید بدون بستن بازی خود و بازگشت به بازی قبلی وارد بازی دیگری شوید و آن را تجربه کنید. این قابلیت به اینجا ختم نمی شود و می توانید بین 4 تا 6 بازی را به صورت همزمان روی این کنسول اجرا کنید بدون اینکه بخواهید هیچ کدام را ببندید. این انتقال ممکن است کمتر از 10 ثانیه طول بکشد. کاهش زمان لود بازی یکی دیگر از ویژگی های استفاده از SSD در این کنسول است.

نتیجه گیری و مقایسه

همانطور که قبلا گفتیم این کنسول یکی از قوی ترین کنسول های موجود در بازار است که می تواند بازی ها را با رزولوشن 4K و 120 فریم بر ثانیه برای برخی بازی ها اجرا کند. اما یکی از مهم ترین ویژگی های این کنسول پشتیبانی از رزولوشن 1440p است و اگر مانیتور یا تلویزیون با وضوح 1440p دارید، این کنسول می تواند به صورت خودکار رزولوشن بازی را روی آن عدد قرار دهد. این اتفاق در کنسول نسل نهم سونی، PS5 رخ نداد و می‌تواند برگ برنده‌ای برای کنسول مایکروسافت باشد. البته کنسول های سونی و مایکروسافت یک ضعف بزرگ دارند که از نمایشگرهای اولتراواید پشتیبانی نمی کنند و تا به امروز این مشکل را حل نکرده اند. اولین نکته ای که در مقایسه XBOX سری X و سری S به چشم می خورد، تفاوت های سخت افزاری است، با کنسول سری S با کنسول ضعیف تری روبرو هستیم که قدرتی در حدود 4 ترافلاپس دارد. همچنین حافظه داخلی سری S حدود 500 گیگابایت است. سری S فاقد درایو نوری است و بیشتر برای افرادی مناسب است که بازی های خود را به صورت دیجیتال دانلود و خریداری می کنند و علاقه زیادی به پشتیبان گیری از بازی ها ندارند. بنابراین برای تجربه بهتر بازی و همچنین آینده نگری در مورد پشتیبانی از 4k و 120 هرتز، بهتر است XBOX series X را خریداری کنید. مقایسه سری X با PS5 کمی دشوارتر است. زیرا ابتدا باید ببینید کدام سبک از بازی ها را بیشتر دوست دارید و در مرحله بعد باید ببینید که آیا از عملکرد رزومه سریع یا احساس دوگانه که یک فناوری ویژه استفاده شده در کنترلر پلی استیشن است را می پسندید. همچنین باید ببینید که آیا برتری سخت افزاری نه چندان عالی سری X یا تعداد بازی های کنسول پلی استیشن را دوست دارید (البته تا آن زمان!) زیرا با خرید چندین شرکت بازی سازی از جمله Bethesda توسط مایکروسافت، می توان امیدوار بود که تعداد بازی های XBOX هیجان انگیز نسبت به نسل قبلی افزایش یابد. بنابراین، اگر مانیتور 4K یا تلویزیونی دارید که از HDMI 2.1 و فرکانس 120 هرتز پشتیبانی می کند، خرید XBOX Series X بسیار منطقی به نظر می رسد، زیرا می توانید از حداکثر قدرت این کنسول استفاده کنید و تجربه نسل جدید را به معنای واقعی احساس کنید، در غیر این صورت شاید خرید سری S بتواند نیازهای شما را برطرف کند.

به آن امتیاز دهید

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نقد و بررسی مجموعه کنسول بازی مایکروسافت Xbox Series X 1TB – تحویل هفت هفته کاری3803" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نقد و بررسی مجموعه کنسول بازی مایکروسافت Xbox Series X 1TB – تحویل هفت هفته کاری3803"، کلیک کنید.