نقد و بررسی مجموعه کنسول بازی سونی 825GB PlayStation 5 با یک دسته اضافی – تحویل هفت هفته کاری3133

بررسی:

دسته کنسول بازی سونی 825 گیگابایتی پلی استیشن 5 با بسته اضافی – تحویل در عرض هفت هفته کاری

پایان انتظار برای نسل جدید با تغییرات گسترده

نسل نهم کنسول‌های بازی از راه رسید و ورود این کنسول‌ها دقیقاً به موازات سالی بود که تقریباً همه مردم دنیا با بیماری کرونا مبارزه می‌کردند. تقریباً 7 سال از نسل هشتم می گذرد و بسیاری از ما هنوز آمادگی ورود به نسل جدید را نداریم. با این حال، نمی توان جلوی پیشرفت را گرفت و آن روز فرا رسیده است. سونی در نسل هشتم به خوبی درس های آموخته شده از نسل هفتم را به کار گرفت و توانست بر نسل هشتم کنسول های بازی تسلط پیدا کند و رقیب دیرینه خود را شکست دهد. اما نسل جدید چندان ساده به نظر نمی رسد و مایکروسافت می خواهد با عرضه قدرتمندترین کنسول جهان و خرید برخی از شرکت های بازی سازی، شکست نسل هشتم را جبران کند. کنسول نسل نهم سونی، PS5، از نظر سخت افزار، ظاهر و حتی چسبندگی دستخوش تغییرات زیادی شده است. سونی تاکنون دو نوع کنسول عرضه کرده است که یکی استاندارد و دیگری دیجیتالی است که در اینجا به بررسی آن ها می پردازیم. پس با ما همراه باشید

تغییرات گسترده در ظاهر و حتی رنگ

اولین چیزی که در نگاه اول در مورد PS5 به چشم می خورد تغییر محسوس ظاهر و حتی رنگ کنسول نسبت به نسل های قبل است. تقریباً بعد از پلی استیشن 1 (PS1) که از رنگ خاکستری به عنوان رنگ اصلی کنسول استفاده می کرد، در تمام نسل های بعدی از رنگ مشکی به عنوان رنگ اصلی استفاده شد و شاید پس از چند سال، رنگ جدیدی از این کنسول از سونی It به بازار می رفت اما در نسل جدید، یعنی. نسل نهم، سونی سنت شکنی کرد و رنگ سفید را به عنوان رنگ قالب قرار داد. البته ترکیب این رنگ سفید با مشکی براق آن را زیباتر کرده است. نکته قابل توجه دیگر در ظاهر این کنسول اندازه بسیار بزرگ آن است به طوری که برای شما قابل توجه خواهد بود. به گفته بسیاری از منتقدان، این اندازه بزرگ به دلیل سیستم خنک کننده بسیار گسترده آن است که باعث می شود این اندازه معقول به نظر برسد. البته موضوع به همین جا ختم نمی شود و اوج نبوغ طراحی این کنسول زمانی است که از فاصله نزدیک به کنسول نگاه می کنید و متوجه لحظات جالبی می شوید. بدنه سفید رنگ این کنسول با طرح های بسیار کوچکی از چهار نماد اصلی این شرکت یعنی. ضربدر، مثلث، مربع و دایره که در نوع خود بسیار جالب بود. البته بسیاری بر این باورند که ظاهر این کنسول بسیار شبیه به آینده است و می تواند یک سفینه فضایی را تداعی کند. البته به کنار همه این موارد، ما با بزرگترین کنسول سه نسل اخیر طرف هستیم که حرف های زیادی می زند.

بدنه این کنسول به گونه ای طراحی شده است که می توانید هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی از آن استفاده کنید. البته به نظر می رسد سونی این کنسول را بیشتر برای قرارگیری عمودی طراحی کرده است و فکر می کنیم نمای بهتر و زیباتری داشته باشد. البته در جعبه این محصول یک پایه گنجانده شده است که با استفاده از آن می توانید کنسول را به صورت افقی قرار دهید. اما بسیاری از کاربران با وجود استفاده از پایه در حالت افقی، مقداری شلی را گزارش می دهند و به همین دلیل باید بسیار مراقب باشید که کنسول نیفتد یا فضای کافی برای قرار دادن آن به خصوص به صورت افقی داشته باشید. جنس بدنه این کنسول بسیار با کیفیت به نظر می رسد و با محصولی لوکس و باکیفیت روبرو هستیم. پنل های کناری این کنسول به راحتی جدا می شوند و می توانید آن ها را جدا کرده و قطعات داخلی کنسول را تمیز کنید. البته تفکیک آسان پنل ها باعث شده است که برخی از کاربران خوش ذوق این پنل ها را با طرح های مختلف رنگ آمیزی کنند و کنسول های زیبا و چشم نوازی بسازند. البته دور از ذهن نیست که سونی در آینده ای نه چندان دور طرح ها و رنگ های مختلف PS5 را عرضه کند. علاوه بر این پنل ها، یک قطعه پلاستیکی مشکی براق داریم که در مرکز این محصول قرار گرفته و به نوعی ظاهر آن را کامل می کند. این بخش مشکی دارای دکمه های پاور و خروج دیسک به همراه پورت USB 3.0 و USB-C است که می تواند برای انتقال داده ها (در صورت تایید شرکت) و شارژ کنترلر استفاده شود. ممکن است فکر کنید ظاهر بزرگتر و سیستم خنک کننده پیشرفته تر برابر با نویز و گرمای بیشتر است. اما در مقایسه با PS4 در بخش بسیار آرام‌تری از صدا هستیم و گرما به خوبی به محیط خارج از دستگاه منتقل می‌شود.

سخت افزار چندین برابر قدرتمندتر از نسل قبلی است

خیلی دور از انتظار نبود که کنسول جدید سونی، PS5، قدرت فوق العاده ای دارد. با این حال، این شرکت نمی خواهد زمام امور را به رقیب دیرینه خود مایکروسافت بسپارد. پردازنده AMD Ryzen Zen به همراه 16 گیگابایت حافظه رم GDDR6 به همراه AMD Radeon RDNA 2 به عنوان GPU همه و همه این کنسول را به قوی ترین کنسول بازی تولید شده توسط سونی با قدرتی معادل 10.3 ترافلاپس تبدیل کرده است. البته در این مورد کمی ضعیفتر از کنسول XBOX سری X با قدرت 12.1 ترافلاپس به نظر می رسد، اما قدرت اصلی زمانی مشخص می شود که بازی های مختلف و سرویس های کاربر پسند بتوانند برنده این نسل را مشخص کنند. این کنسول نیز مانند XBOX از حافظه SSD استفاده می کند که می تواند سرعت لود کنسول در بازی ها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و عملا در بازی ها با صفحه لودینگ طرف نیستیم. همچنین زمان راه اندازی کنسول به شدت کاهش یافته است. اما در این بین یک ضعف در این کنسول وجود دارد. علیرغم استفاده از یک هارد دیسک 1 ترابایتی، تنها 667 گیگابایت از آن برای نصب بازی ها در دسترس خواهد بود که نگرانی ها در مورد فضای ذخیره سازی را افزایش می دهد. در این مورد، در حال حاضر یک قدم از رقیب XBOX خود عقب تر است، زیرا کنسول XBOX Series X فضایی در حدود 800 گیگابایت را در اختیار کاربران قرار می دهد. البته سونی تایید کرده است که در آپدیت های نرم افزاری آینده امکان استفاده از حافظه جانبی را برای این کنسول فراهم می کند اما برای اجرای بازی ها باید روی SSD نصب شوند.

حس دوگانه، هیجان انگیزترین تجربه نسل جدید

شاید بتوان Dual Sense یا کنترلر جدید این کنسول را یکی از برگه های برنده آن در برابر کنسول XBOX نامید. این کنترلر به تعبیری یک محصول نسل نهم در میان محصولات عرضه شده توسط سونی و مایکروسافت (به گفته بسیاری از منتقدان) است. سونی ظاهر کنترل را به طور کلی تغییر داده و در اینجا نیز سنت شکنی کرده است. کنترلر PS5 بزرگتر از نسل قبلی به نظر می رسد که آن را سنگین تر می کند، اما بهتر در دست قرار می گیرد و احساس بهتری دارد. علاوه بر این، DualSense بسیار ارگونومیک به نظر می رسد و برخلاف نسل های قبلی، درخواست های کاربران در مورد کنترلر به طور کامل شنیده می شود. اگر می خواهید نسل جدید را باور کنید، بهتر است یک بار DualSense را بگیرید و دقایقی از بازی مورد علاقه خود لذت ببرید. دکمه های L2 و R2 در این کنترلر کاملا تغییر کرده اند و حس شلیک به سلاح های مختلف با یکدیگر متفاوت است. در نسل های قبلی فرقی نمی کرد که یک سلاح سبک شلیک می کردید یا سنگین، مقاومت آن دکمه ها تفاوتی بین حالت ها ایجاد نمی کرد. اما در حس دوگانه کاملاً متفاوت است. دکمه ها به گونه ای طراحی شده اند که میزان مقاومت در زمان های مختلف کاملا تغییر می کند. مثلا برای شلیک سلاح سبک، نیروی کمتری در انگشتان خود احساس می کنید، اما اگر بخواهید سلاح سنگین شلیک کنید، کشش روی ماشه افزایش می یابد و حس سلاح سنگین به انگشتان شما منتقل می شود. یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد این دسته، فناوری جدید به کار رفته در موتورهای ویبره دسته است. در موقعیت های مختلف ارتعاشات مختلفی را احساس خواهید کرد که هیچ کنترلی نتوانسته به بازیکن منتقل کند.

مقایسه و نتیجه گیری

اگر بخواهیم این کنسول را با نسخه دیجیتال آن مقایسه کنیم، تنها می توان به عدم وجود درایو نوری اشاره کرد. اگر علاقه مند به ایجاد آرشیو از بازی ها به صورت دیسک هستید و یا نمی توانید حجم بالایی از بازی ها را دانلود کنید، این کنسول می تواند بهترین گزینه برای شما باشد. اما اگر قصد خرید دیجیتالی بازی ها را دارید و مشکل اینترنت و دانلود ندارید بهتر است نسخه دیجیتال آن را بخرید زیرا نسبت به این مدل بسیار ارزانتر است. همچنین برای تجربه بهتر و استفاده از حداکثر توان این کنسول، بهتر است از تلویزیون یا مانیتور 4K با نرخ رفرش 120 هرتز استفاده کنید و سپس تفاوت را بیشتر احساس کنید. در غیر این صورت بسیاری از ویژگی های این کنسول را از دست خواهید داد. همچنین در مقایسه این کنسول با XBOX سری X همانطور که در بالا ذکر شد، از نظر سخت افزاری کمی ضعیف تر است و حافظه داخلی کمتری در اختیار کاربران قرار می دهد، اما تجربه ثابت کرده است که قدرت سخت افزاری در کنسول ها هرگز نه تنها خدمات بهتر و ارائه بیشتر و بهتر را ارائه می دهد. بازی ها توانستند نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کنند. بنابراین باید منتظر ماند و دید که این دو شرکت در آینده چه خواهند کرد.

به آن امتیاز دهید

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "نقد و بررسی مجموعه کنسول بازی سونی 825GB PlayStation 5 با یک دسته اضافی – تحویل هفت هفته کاری3133" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "نقد و بررسی مجموعه کنسول بازی سونی 825GB PlayStation 5 با یک دسته اضافی – تحویل هفت هفته کاری3133"، کلیک کنید.