کارشناسان میراث فرهنگی در حال بررسی وضعیت خطوط مترو در جوار حافظیه هستند

کارشناسان میراث فرهنگی در حال بررسی وضعیت خطوط مترو در جوار حافظیه هستند

کارشناسان میراث فرهنگی در حال بررسی وضعیت خطوط مترو در جوار حافظیه هستند

اکسیداک/فارس به دستور وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به همراه جمعی از مدیران تخصصی و کارشناسان مامور به بازدید از خط ۲ متروی قطار شهری شیراز که از نزدیکی حافظیه می گذرد شد تا آن را مطابق الزامات قانونی و نظریات کارشناسی تعیین تکلیف کنند.

در بازدید مصطفی ده پهلوان رئیس پژوهشگاه به همراه مدیران تخصصی (معاون پژوهشی مشاور تخصصی و روسای پژوهشکده های باستان شناسی حفاظت و مرمت بناها و بافت های تاریخی) از قطار شهری شیراز مقرر شد تمامی اسناد اطلاعات و داده های در اختیار را سازمان قطار شهری و شهرداری شیراز در اختیار وزارت میراث و پژوهشگاه قرار دهند تا پس از ارزیابی و بررسی شرایط طرح تصمیم نهایی و شایسته اتخاذ شود.

پیرو شکایت اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان فارس عملیات اجرای  فاز ۲ قطار شهری شیراز فعلآ متوقف شده است تا به سرعت و دقت تعیین تکلیف شود.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی در حاشیه این بازدید با انتقاد از اینکه شهرداری شیراز و سازمان قطار شهری الزامات قانونی در خصوص استعلام از وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی را در مرحله امکان سنجی و پیش از آغاز عملیات اجرایی اخذ نکردند انتقاد کرد و گفت: تعامل گفت وگو و رعایت قانون و ملاحظات کارشناسی مسیر حل چالش ها و مشکلات است. 

وی تاکید کرد: در کشورهای توسعه یافته میراث فرهنگی نه تنها مانع توسعه نیست بله محور و خمیره توسعه است. اساسا توسعه ای که در آن گذشته تاریخی و فرهنگی شهرها قربانی شود توسعه نیست. 

ده پهلوان گفت: وزارت میراث مخالف ساخت مترو در هیچ جای کشور نیست بلکه آن را به شرط رعایت الزامات قانونی لازم و نیاز جدی شهرها هم می داند.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: تا ارزیابی شرایط و روشن شدن نتایج فعلا عملیات اجرای فاز ۲ قطار شهری شیراز متوقف می شود.

وی بیان کرد: درحال حاضر اولویت ما این است که بسنجیم و اطمینان حاصل کنیم عبور خط ۲ متروی شهری از کنار آرامگاه حافظ آسیب لطمه و تخریب را متوجه این مجموعه تاریخی و فرهنگی نمی کند زیرا لسان الغیب ثروت و آبروی فرهنگی ماست و شهره دوست و بیگانه است.

 به گفته علی کلانتری مزرعه نو سرپرست سازمان حمل ونقل ریلی شهرداری شیراز عبور مترو از عمق ۲۶ متری فاصله ۸۰ متری رواق و ۱۲۰ متری آرامگاه از سطح زمین نه تنها آسیبی به مجموعه تاریخی و فرهنگی حافظ وارد نمی کند بلکه به بهبود شرایط گردشگری شهر شیراز کمک می کند.

به گزارش اکسیداک و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فارس در این بازدید مفصل و طولانی علاوه بر مدیران پژوهشگاه و سازمان قطار شهری شیراز کارشناسان و مدیران اداره کل استان فارس نیز حضور داشتند و از نزدیک با شرایط و پیشرفت طرح آشنا شدند.

مطابق دستورالعمل اجرایی مطالعات فرهنگی و تاریخی و پیوست تخصصی میراث فرهنگی در محدوده طرح های عمرانی مجوز اجرای طرح های عمرانی را شورای فنی طرح های عمرانی وزارتخانه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی صادر می کند.

پایان خبر اکسیداک

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "کارشناسان میراث فرهنگی در حال بررسی وضعیت خطوط مترو در جوار حافظیه هستند" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "کارشناسان میراث فرهنگی در حال بررسی وضعیت خطوط مترو در جوار حافظیه هستند"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه