خلاصه کتاب حمایت های تعرفه ای ایران | حسن ثاقب

خلاصه کتاب حمایت های تعرفه ای ایران | حسن ثاقب

خلاصه کتاب حمایت های تعرفه ای ایران در ترتیبات تجاری دو و چند جانبه ( نویسنده حسن ثاقب )

اگه اسم کتاب حمایت های تعرفه ای ایران در ترتیبات تجاری دو و چند جانبه به گوشتون خورده و دنبال یه راه میان بر هستید تا بدون خوندن کاملش، از سیر تا پیاز محتواش سر دربیارید، جای درستی اومدید! این کتاب، اثر ارزشمند دکتر حسن ثاقب، مثل یه نقشه راه برای فهم پیچیدگی های سیاست بازرگانی ایران و نقش تعرفه ها تو تعاملات تجاری مون با دنیاست.

راستش رو بخواید، وقتی اسم کتاب های تخصصی مثل این میاد وسط، شاید یه کوچولو ته دلمون خالی بشه! ممکنه فکر کنیم فقط به درد دانشجوها و استادها می خوره. اما باور کنید، مباحثی مثل حمایت های تعرفه ای ایران و مذاکرات تجاری ایران، تأثیر مستقیم روی زندگی همه مون داره، از قیمت جنسی که می خریم تا فرصت های شغلی که تو کشور ایجاد می شه. این مقاله اومده تا شما رو دست به دست ببره تو دل این کتاب، نکات کلیدیش رو براتون روشن کنه و نشون بده چطور می تونیم از این دانش برای درک بهتر اقتصاد کشورمون استفاده کنیم. پس بزن بریم که یه سفر جذاب رو شروع کنیم!

۱. مقدمه: سفری به دنیای حمایت های تعرفه ای ایران

۱.۱. معرفی کتاب و نویسنده: چرا این کتاب رو بخونیم؟

کتاب حمایت های تعرفه ای ایران در ترتیبات تجاری دو و چند جانبه یه اثر خیلی مهم و کاربردیه که دکتر حسن ثاقب، یکی از متخصصین کاربلد اقتصاد و تجارت بین الملل، حسابی واسش زحمت کشیده. تو این کتاب، دکتر ثاقب با جزئیات کامل بررسی کرده که ایران چطور تو دنیای پیچیده تجارت بین الملل، از ابزار تعرفه ها استفاده می کنه تا منافع ملیش رو حفظ و تقویت کنه.

شاید بپرسید اصلاً چرا تعرفه اینقدر مهمه؟ خب، تعرفه ها مثل یه دیوار گمرکی هستن که روی کالاهای وارداتی کشیده می شن. این دیوار می تونه بلند باشه یا کوتاه، یا حتی اصلاً نباشه! هر چقدر تعرفه ها بالاتر باشن، واردات سخت تر و گرون تر می شه و برعکس. پس تصمیم گیری درست درباره تعرفه ها خیلی مهمه؛ چون هم رو تولید داخلی و کارخونه هامون اثر می ذاره، هم رو جیب مصرف کننده و هم رو جایگاه ما تو دنیا.

ترتیبات تجاری دو و چند جانبه هم که اسمش تو عنوان کتاب اومده، یعنی همون توافقاتی که ایران با یک یا چند کشور دیگه می بنده تا مثلاً تعرفه ها رو کم کنن، موانع تجاری رو بردارن یا روابطشون رو تو حوزه تجارت بهبود بدن. دکتر ثاقب تو این کتاب دنبال جواب این سوالات اصلیه که: ما چطور می تونیم این حمایت های تعرفه ای رو درست ارزیابی کنیم؟ چقدر اثرگذارن؟ و چطور می تونیم ازشون تو مذاکرات آینده بهتر استفاده کنیم؟

۱.۲. چرایی نیاز به این خلاصه: راهی برای درک عمیق تر

قبول کنیم، کتاب های آکادمیک و تخصصی مثل این، واقعاً عمیق و پر از جزئیات فنی هستن. خوندن همه ۲۲۵ صفحه کتاب ممکنه برای همه راحت نباشه، مخصوصاً اگه وقت زیادی ندارید یا صرفاً می خواید یه دید کلی اما دقیق به موضوع پیدا کنید. دقیقاً به همین دلیله که یک خلاصه خوب لازمه.

وقتی عبارت خلاصه کتاب حمایت های تعرفه ای ایران در ترتیبات تجاری دو و چند جانبه ( نویسنده حسن ثاقب ) رو تو گوگل سرچ می کنید، احتمالاً با مطالبی روبرو می شید که بیشتر معرفی کتاب برای فروش هستن تا یه خلاصه واقعی و تحلیلی. هدف ما اینه که این خلاء رو پر کنیم. این خلاصه به شما کمک می کنه تو کمترین زمان ممکن، به نکات کلیدی، متدولوژی تحقیق، یافته ها و پیشنهادات مهم دکتر ثاقب دست پیدا کنید.

این مطلب به درد کی می خوره؟ اگه دانشجوی اقتصاد یا روابط بین الملل هستید و برای مقالات یا پایان نامه تون به یه منبع خوب نیاز دارید، اگه کارشناس تجارت خارجی هستید و می خواید دانش تون رو به روز کنید، یا حتی اگه فقط دوست دارید چالش ها و فرصت های اقتصاد بین الملل ایران رو بفهمید، این خلاصه حسابی به کارتون میاد. ما سعی می کنیم این موضوع رو جوری توضیح بدیم که همه ازش سر در بیارن، اما همچنان علمی و دقیق باشه.

۲. فصل اول: تبادل امتیازات تعرفه ای در مذاکرات تجاری (مبانی و چالش ها)

۲.۱. اهداف و ماهیت مذاکرات تجاری: چرا کشورها با هم مذاکره می کنند؟

همین طور که می دونید، هیچ کشوری نمی تونه تو دنیای امروز به تنهایی گلیم خودشو از آب بیرون بکشه. همه کشورها برای پیشرفت و رشد اقتصادی، مجبورن با هم ارتباط تجاری داشته باشن و چه بهتر که این ارتباط با یه سری قواعد و توافقات انجام بشه. اینجا همون جاییه که پای مذاکرات تجاری میاد وسط. هدف اصلی از این مذاکرات چیه؟ خب، اهداف زیادی دارن، مثلاً:

  • رسیدن به رشد اقتصادی و توسعه پایدار.
  • افزایش حجم تجارت (هم صادرات و هم واردات) و در نتیجه، افزایش درآمد و اشتغال.
  • جذب سرمایه گذاری خارجی و دسترسی به تکنولوژی های جدید.
  • تأمین نیازهای داخلی از طریق واردات کالاهایی که خودمون تولید نمی کنیم یا تولیدشون برامون گرون تر درمیاد.

تو این مذاکرات، حمایت های تعرفه ای ایران مثل یه مهره اصلی تو شطرنج تجارت عمل می کنن؛ هم می تونن اهرمی برای چانه زنی با طرف مقابل باشن و هم اگه درست مدیریت نشن، می تونن مانعی برای گسترش تجارت بشن.

۲.۲. چالش های اطلاعاتی و ارزیابی در مذاکرات: بدون اطلاعات، راهی نیست!

مذاکره تجاری، یه بازی پیچیده است که توش اطلاعات حرف اول رو می زنه. مذاکره کننده ها باید مثل یه جاسوس خوب، از همه پتانسیل های کشور خودشون خبر داشته باشن؛ اینکه چه کالایی رو با چه کیفیتی و با چه قیمتی تولید می کنیم، مزیت های رقابتی مون چیه، و اصلاً چی می تونیم صادر کنیم. از اون طرف، باید اطلاعات کاملی هم از شریک تجاریشون داشته باشن؛ اون ها چی تولید می کنن، چقدر به کالاهای ما نیاز دارن، تعرفه هاشون چقدره و کلاً توانمندی هاشون چیه.

تصور کنید با یه کوه از اطلاعات روبرو هستید! آمار صادرات و واردات، هزاران ردیف تعرفه ای برای کالاهای مختلف، میانگین های وزنی و حسابی تعرفه ها… جمع آوری و سازماندهی این همه داده خودش یه چالش بزرگه، چه برسه به تحلیلشون و تصمیم گیری درست بر اساسشون. حالا اگه این مذاکرات چندجانبه باشه و چندین کشور توش شرکت داشته باشن، کار از این هم سخت تر می شه و مدیریت اطلاعات تقریباً غیرممکن.

تازه، مشکل فقط تو جمع آوری نیست. خیلی وقت ها، برای ارزیابی مذاکرات گذشته و اینکه آیا واقعاً به نفع ما بوده یا نه، هیچ روش درست و حسابی وجود نداره. اینجاست که اهمیت ابداع روش های نوین برای ارزیابی عملکرد گذشته و پیش بینی آینده مذاکرات، پررنگ می شه. دکتر ثاقب دقیقاً به همین چالش ها پرداخته و دنبال راه حل بوده.

۳. فصل دوم: کالبدشکافی ساختار تعرفه ای ایران در مقایسه با بلوک های منطقه ای (ECO, D8, PGCC)

۳.۱. ویژگی های ساختار تعرفه ای ایران: مروری بر سیاست های خودمان

سیاست های تعرفه ای ایران در طول سالیان سال، دستخوش تغییرات زیادی بوده. گاهی برای حمایت از تولید داخلی، تعرفه ها رو بالا بردیم و گاهی برای تسهیل واردات و کنترل تورم، اون ها رو پایین آوردیم. عوامل مختلفی هم روی این سیاست ها تأثیرگذار بودن، مثل شرایط اقتصادی داخلی، نیاز به حمایت از صنایع نوپا یا استراتژیک، و تعهدات بین المللی ما.

دکتر ثاقب تو این بخش از کتاب، یه نگاهی اجمالی به این روندها انداخته و توضیح داده که چطور ساختار تعرفه ای فعلی ایران شکل گرفته و چه ویژگی هایی داره. مثلاً اینکه نرخ تعرفه ها چقدره، تو چه بخش هایی بالا و تو چه بخش هایی پایینه، و چه کالاهایی از تعرفه پایین تر یا بالاتر برخوردارن.

۳.۲. مقایسه تطبیقی با کشورهای منتخب: ما کجای دنیا ایستاده ایم؟

فصل دوم کتاب، بخش خیلی جذابی داره که دکتر ثاقب توش، ساختار تعرفه ای ایران رو با کشورهای عضو سه تا از موافقت نامه های مهم منطقه ای مقایسه می کنه:

  1. اکو (ECO): سازمان همکاری اقتصادی که ایران، ترکیه، پاکستان و کشورهای آسیای مرکزی توش عضون.
  2. دی-۸ (D8): گروه هشت کشور در حال توسعه اسلامی شامل ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، مصر، نیجریه، اندونزی و مالزی.
  3. شورای همکاری خلیج فارس (PGCC): شامل کشورهای حاشیه خلیج فارس.

این مقایسه به ما کمک می کنه ببینیم سیاست های حمایت تعرفه ای ایران تو مقایسه با همسایه ها و شرکای مهممون چطوره. آیا تعرفه های ما بالاتره یا پایین تر؟ این تفاوت ها چه پیامدهایی برای تجارت خارجی ایران و روابط دوجانبه و چندجانبه مون دارن؟ مثلاً ممکنه تعرفه های بالای ما باعث بشه که نتونیم از پتانسیل های تجاری با بعضی کشورها اون طور که باید استفاده کنیم، یا برعکس، از صنایع داخلی مون خوب محافظت کنه. این تحلیل تطبیقی، یه دید خیلی خوب به ما می ده تا بفهمیم جایگاه رقابتی ما کجاست.

۴. فصل سوم: مبانی نظری و شاخص های نوین ارزیابی حمایت های تعرفه ای

۴.۱. مروری بر نظریات تجارت بین الملل: جنگ آزاد در برابر حمایت گرایی

اگه بخوایم خیلی ساده بگیم، تو دنیای اقتصاد، همیشه دوتا دیدگاه اصلی در مورد تجارت وجود داشته: یکی طرفدار «تجارت آزاد» بوده و یکی طرفدار «حمایت گرایی». تجارت آزاد میگه بذارید کالاها آزادانه بین کشورها رد و بدل شن تا رقابت بیشتر بشه، کالاها ارزون تر بشن و همه سود کنن. در مقابل، حمایت گرایی میگه باید از صنایع داخلی مون حمایت کنیم، تعرفه بذاریم تا واردات کم بشه و کارخونه های خودمون بتونن رشد کنن و شغل ایجاد بشه.

خب، سوال اینجاست که کدوم درسته؟ دکتر ثاقب تو این بخش از کتاب، نگاهی به این نظریات انداخته و مهمتر از همه، مفهوم «تعرفه بهینه» رو توضیح می ده. تعرفه بهینه یه جور مالیات هوشمندانه است که اگه یه کشور اونقدر بزرگ باشه که بتونه تو بازار جهانی اثرگذار باشه، با وضع این تعرفه می تونه «رابطه مبادله» خودش رو بهتر کنه. اگه این نسبت بهتر بشه، یعنی با فروش کالاهای خودمون، می تونیم کالاهای بیشتری وارد کنیم و این به نفع کشور ماست.

اگر کشوری از لحاظ اقتصادی آنقدر بزرگ باشد که بتواند در بازار جهانی اثرگذار باشد، وضع تعرفه می تواند «رابطه مبادله» آن کشور را بهبود بخشد و تبعات نامطلوب بر قیمت و مصرف را خنثی سازد. «تعرفه بهینه» آن میزان مالیاتی است که قادر خواهد بود با بهبود رابطه مبادله و خنثی سازی تبعات منفی که بر اثر محدودیت تجاری پدید آمده، منافع آن کشور را به حداکثر برساند.

پس، لزوماً همیشه تجارت آزاد بهترین سیاست نیست. گاهی اوقات، یه تعرفه هوشمندانه می تونه رفاه جامعه رو از طریق بهبود رابطه مبادله بالا ببره.

۴.۲. معرفی شاخص های نوآورانه (RTR و REST): ابزارهایی جدید برای تصمیم گیری

همون طور که تو فصل اول گفتیم، ارزیابی دقیق حمایت های تعرفه ای واقعاً سخته. روش های سنتی دیگه پاسخگو نیستن. برای همین، دکتر ثاقب تو این کتاب، سراغ شاخص های جدیدی رفته که می تونن به مذاکره کننده ها و سیاست گذارها کمک کنن تا تصمیمات دقیق تری بگیرن. تو این بخش، دوتا شاخص مهم معرفی می شن:

  • شاخص RTR (Reciprocal Trade Restrictiveness): این شاخص می آد بررسی می کنه که سطح محدودیت های تجاری (تعرفه ها) بین دو کشور شریک تجاری، چقدر متقابله. این شاخص یه دید جامع تر از تعادل تو محدودیت های تجاری می ده و به مذاکره کننده ها نشون می ده که کجا ممکنه تعادل به هم خورده باشه و نیاز به چانه زنی بیشتر باشه.
  • شاخص REST (Regional Economic Support and Trade): این شاخص، یه قدم فراتر می ره و برای ارزیابی حمایت های تعرفه ای تو ترتیبات تجاری چند جانبه طراحی شده. یعنی وقتی چندین کشور تو یه بلوک یا موافقت نامه تجاری هستن، شاخص REST کمک می کنه تا سطح کلی حمایت های تعرفه ای و اثراتش روی تجارت منطقه ای رو بسنجیم.

اهمیت این شاخص ها چیه؟ خیلی سادست. با استفاده از این ابزارهای پیشرفته، سیاست گذارها می تونن واقع بینانه تر به نقاط قوت و ضعف سیاست های تعرفه ای خودشون نگاه کنن، تو مذاکرات دقیقاً بدونن چه امتیازی رو باید بدن و چه امتیازی رو باید بگیرن و اثرات بلندمدت تصمیماتشون رو بهتر پیش بینی کنن. خلاصه، این شاخص ها مثل یه قطب نما تو دریای متلاطم تجارت بین الملل عمل می کنن.

۵. فصل چهارم: ارزیابی حمایت های تعرفه ای ایران در موافقت نامه های دوجانبه با شاخص RTR

۵.۱. متدولوژی و کاربرد شاخص RTR در ایران: محاسبه با دقت

حالا که با شاخص RTR آشنا شدیم، تو این فصل دکتر ثاقب نشون می ده که چطور این شاخص رو برای کشور عزیزمون، ایران، محاسبه کرده. ایشون برای اینکه این کار رو عملی کنه، چند تا کشور منتخب از اعضای سازمان کنفرانس اسلامی (OIC) رو به عنوان شرکای تجاری دوجانبه ایران انتخاب کرده. این انتخاب به خاطر حضور تعداد زیادی از شرکای تجاری مهم ما در OIC و امکان ارائه تصویری جامع از وضعیت ما در منطقه صورت گرفته.

متدولوژی یعنی همون روشی که نویسنده برای انجام تحقیقش ازش استفاده کرده. اینجا، نویسنده داده های تعرفه ای و تجاری ایران و این کشورهای منتخب رو جمع آوری کرده، بعد با فرمول های پیچیده ای که شاخص RTR داره، این شاخص رو برای تک تک این روابط دوجانبه حساب کرده. هدف این بوده که ببینه سطح حمایت های تعرفه ای ایران تو هر کدوم از این روابط، چقدر منطقی و متقابله.

۵.۲. یافته های کلیدی و تحلیل نتایج: چه چیزی کشف شد؟

نتایج حاصل از این ارزیابی با شاخص RTR، خیلی جالب و آموزنده ان. دکتر ثاقب تو این بخش از کتاب، این نتایج رو تحلیل آماری و اقتصادی کرده. این تحلیل ها نشون می ده که در کدام روابط دوجانبه، تعرفه های ایران نسبت به شریک تجاری، محدودکننده تره و در کدام روابط، وضع برعکسه. همچنین مشخص میشه کدام بخش ها یا کالاهای خاص، بیشترین یا کمترین حمایت تعرفه ای رو تو روابط دوجانبه دارن و آیا سیاست های اصلاحات تعرفه ای در ایران تو گذشته، تأثیر مثبتی روی روابط تجاری ما با این کشورها داشته یا نه.

این یافته ها برای مذاکره کننده های ما خیلی باارزش هستن؛ چون بهشون کمک می کنه تا فرصت ها و چالش های ناشی از وضعیت فعلی حمایت های تعرفه ای رو تو روابط دوجانبه بهتر درک کنن. مثلاً اگه مشخص بشه که تو یه رابطه خاص، تعرفه های ما خیلی بالاتره، شاید نیاز باشه برای تسهیل تجارت و افزایش صادراتمون به اون کشور، تجدید نظری در سیاست ها صورت بگیره.

۶. فصل پنجم: ارزیابی حمایت های تعرفه ای ایران در موافقت نامه های چندجانبه با شاخص REST

۶.۱. متدولوژی و کاربرد شاخص REST در ایران: پیچیدگی های گروهی!

حالا نوبت می رسه به شاخص REST. این شاخص همون طور که تو فصل سوم گفتیم، برای تحلیل ترتیبات تجاری چند جانبه کاربرد داره؛ یعنی وقتی پای چند کشور تو یه توافق تجاری مشترک در میونه. تو این فصل، دکتر ثاقب نشون می ده که چطور شاخص REST رو برای ایران و حضورش تو بلوک های منطقه ای مثل اکو و دی-۸ محاسبه و تحلیل کرده.

رویکرد نویسنده تو این بخش، کمی پیچیده تره؛ چون باید اثرات تعرفه ها رو نه فقط بین دو کشور، بلکه در کل یک گروه از کشورها در نظر بگیره. این یعنی تحلیل باید جامع تر باشه و تمام روابط متقابل بین اعضای یک بلوک تجاری رو در بر بگیره. این کار به سیاست گذارها این امکان رو می ده که دید وسیع تری به موقعیت تعرفه ای ایران در محیط تجاری چندجانبه داشته باشن.

۶.۲. یافته های کلیدی و تحلیل نتایج: تصویر بزرگ

نتایج ارزیابی با شاخص REST، یه تصویر کلی تر از وضعیت حمایت های تعرفه ای ایران در موافقت نامه های چندجانبه به ما می ده. این یافته ها نشون می ده که سطح کلی حمایت تعرفه ای ایران در مقایسه با سایر اعضای بلوک های اکو و دی-۸ چطوره و این حمایت ها چقدر روی حجم کلی تجارت خارجی ایران با این بلوک ها تأثیر گذاشتن. همچنین مشخص میشه آیا فرصت های استفاده نشده ای برای توسعه اقتصادی ایران از طریق کاهش تعرفه ها یا افزایش همکاری های تجاری با این گروه ها وجود داره یا نه.

این تحلیل ها واقعاً چشم اندازهای جدیدی رو باز می کنه. مثلاً اگه مشخص بشه که ایران تو یه بلوک تجاری خاص، از پتانسیل های کاهش تعرفه به اندازه کافی استفاده نکرده، می تونه برای مذاکرات آینده، برنامه ریزی دقیق تری داشته باشه. این بخش از کتاب، کمک می کنه تا بفهمیم جایگاه ما تو این ترتیبات تجاری منطقه ای کجاست و چطور می تونیم ازشون به نفع خودمون استفاده کنیم.

۷. فصل ششم: خلاصه، نتیجه گیری و پیشنهادها (قلب کتاب)

۷.۱. جمع بندی مهم ترین یافته ها: عصاره یک تحقیق ارزشمند

فصل ششم، در واقع عصاره و قلب تپنده کتابه. دکتر ثاقب تو این بخش، مهم ترین دستاوردهای تحقیقش رو که تو فصل های قبلی بهشون پرداخته، جمع بندی کرده. اینجا دیگه جواب سوالات اصلی که اول کتاب مطرح شده بود، کاملاً مشخص می شه. نکات برجسته و کشفیات اصلی کتاب در مورد تعرفه ها و مذاکرات تجاری ایران چیه؟

  • لزوم داشتن اطلاعات جامع و ابزارهای تحلیلی نوین مثل RTR و REST برای مذاکره کنندگان.
  • شناسایی نقاط قوت و ضعف ساختار تعرفه ای ایران در مقایسه با کشورهای منطقه.
  • تأکید بر مفهوم تعرفه بهینه و اهمیتش در حداکثر کردن منافع ملی.
  • تحلیل دقیق و آماری نتایج کاربرد شاخص های RTR در روابط دوجانبه با کشورهای OIC.
  • تحلیل نتایج کاربرد شاخص REST در روابط چندجانبه با بلوک های ECO و D8.

به قول معروف، «خلاصه کلام» تو این فصله و شما می تونید با مرور این بخش، کل مسیر فکری نویسنده و مهم ترین نتایج رو تو ذهنتون جا بندازید.

۷.۲. پیشنهادهای سیاستی نویسنده: راهکارهایی برای آینده

خب، از این همه تحقیق و تحلیل، چه نتیجه عملی ای می تونیم بگیریم؟ دکتر ثاقب فقط به تحلیل بسنده نکرده و برای مذاکره کنندگان و سیاست گذاران تجاری ایران، پیشنهادهای عملی و راهکارهای مشخصی رو ارائه داده. این پیشنهادها، حاصل سال ها تجربه و پژوهش ایشونه و می تونن واقعاً کمک کننده باشن. مثلاً:

  • چگونگی استفاده عملی از شاخص های RTR و REST تو تصمیم گیری های آتی در سیاست بازرگانی ایران.
  • راهکارهایی برای اصلاحات تعرفه ای در ایران به منظور افزایش رقابت پذیری و حجم اثرات تعرفه بر صادرات و واردات.
  • پیشنهاداتی برای بهینه سازی موضع ایران در مذاکرات تجاری دو و چند جانبه آینده.

این پیشنهادها مثل یک نقشه راه برای قدم های بعدی عمل می کنن و به ما نشون می دن که چطور می تونیم از این دانش برای بهبود موقعیت تجاری کشور استفاده کنیم.

۷.۳. نتیجه گیری و چشم انداز آینده: اهمیت این کتاب برای ایران

در نهایت، دکتر ثاقب تو این بخش، یه ارزیابی کلی از تأثیر و اهمیت این کتاب تو حوزه اقتصاد ایران و تجارت بین الملل ارائه می ده. این کتاب نه فقط یه پژوهش آکادمیک، بلکه یه منبع کاربردی و ارزشمنده که می تونه دیدگاه های جدیدی رو برای سیاست گذاران و دست اندرکاران باز کنه.

ایشون همچنین به ضرورت ادامه پژوهش ها تو این زمینه اشاره می کنه؛ چون دنیای تجارت همیشه در حال تغییره و ما هم باید همیشه دانش مون رو به روز نگه داریم. کاربردهای آتی این یافته ها، می تونه از تدوین استراتژی های جدید برای پیوستن به سازمان های تجاری جهانی تا بهبود موافقت نامه های فعلی رو شامل بشه. این کتاب در مجموع، یک گام مهم برای درک بهتر و مدیریت هوشمندانه تر حمایت های تعرفه ای ایران در صحنه جهانی به حساب میاد و به ما یادآوری می کنه که با دانش و تحلیل دقیق، می تونیم آینده تجاری روشن تری برای کشورمون بسازیم.

۸. فهرست مطالب و مشخصات کتاب (برای مرجعیت)

برای اون دسته از عزیزانی که دلشون می خواد این کتاب ارزشمند رو تهیه کنن یا به جزئیات بیشتری ازش دسترسی داشته باشن، در ادامه فهرست کامل فصول و مشخصات کتاب رو براتون آوردیم:

فهرست کامل فصول کتاب:

  1. پیشگفتار
  2. مقدمه
  3. فصل اول: تبادل امتیازات تعرفه ای در مذاکرات تجاری
  4. فصل دوم: ساختار تعرفه ای ایران در مقایسه با کشورهای عضو موافقت نامه ECO، D8 و PGCC
  5. فصل سوم: مبانی نظری و معرفی روش ارزیابی سطح حمایت های تعرفه ای در موافقت نامه های دو و چندجانبه
  6. فصل چهارم: تعیین سطح حمایت های تعرفه ای ایران در سطح موافقت نامه های دوجانبه با استفاده از شاخص RTR
  7. فصل پنجم: تعیین سطح حمایت های تعرفه ای ایران در سطح موافقت نامه های چندجانبه با استفاده از شاخص REST
  8. فصل ششم: خلاصه مطالب
  9. منابع

مشخصات کامل کتاب:

مشخصه مقدار
نام کامل کتاب حمایت های تعرفه ای ایران در ترتیبات تجاری دو و چند جانبه
نویسنده حسن ثاقب
ناشر انتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی
سال انتشار ۱۳۹۰
شابک 978-964-469-367-0
تعداد صفحات ۲۲۵ صفحه

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "خلاصه کتاب حمایت های تعرفه ای ایران | حسن ثاقب" هستید؟ با کلیک بر روی کتاب، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "خلاصه کتاب حمایت های تعرفه ای ایران | حسن ثاقب"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه